ΤΑ ΝΕΑ ΣΧΟΛΙΚΑ ΒΙΒΛΙΑ
Το χρονοδιάγραμμα και τις διαδικασίες για τα νέα σχολικά βιβλία παρουσίασε ο υφυπουργός Παιδείας
Το χρονοδιάγραμμα και τις διαδικασίες για τη συγγραφή των νέων σχολικών βιβλίων παρουσίασε σήμερα στη Βουλή ο υφυπουργός Παιδείας Σ. Kεδίκογλου, απαντώντας σε σχετική ερώτηση της Βουλευτού Μαρίας Ρεπούση.
Κατ αρχή ο υφυπουργός Παιδείας είπε ότι κρύβονται οικονομικά συμφέρονται πίσω από κάθε εκτύπωση διδακτικών βιβλίων και ανακοίνωσε:
Α. Το ΙΕΠ θα προκηρύξει το έργο. Τους διαγωνιζομένους θα τους κρίνει μία επιτροπή με μητρώο, την οποία θα συγκροτούν ένας πανεπιστημιακός, ένας σχολικός σύμβουλος και ένας μαχόμενος εκπαιδευτικός με απόλυτη διαφάνεια, με μοριοδότηση και απόλυτα αντικειμενικό τρόπο.
Β Μέχρι το τέλος του 2015 θα έχουμε πια νέα βιβλία για όλες τις τάξεις και θα έχουν ολοκληρωθεί οι αλλαγές με προτεραιότητα στα βιβλία της Γ’ Λυκείου που θα είναι έτοιμα το Σεπτέμβρη του 2015. Θα ήθελα να παραθέσω τη διαδικασία, ώστε να είμαστε όλοι ενήμεροι για το πώς καταρτίζουμε τα νέα προγράμματα σπουδών.
Γ.Η παραπάνω διαδικασία δεν μπορεί να μας καλύψει για πέντε συγκεκριμένα βιβλία, γιατί ο χρόνος που απαιτείται, όπως θα καταλάβετε, ξεπερνά το Σεπτέμβριο του 2014 που θα έπρεπε να έχουμε τα βιβλία στις τάξεις. Φαντάζομαι ότι κι εσείς οι ίδιοι καλά θα κάνετε αν τα βιβλία στις τάξεις δεν τα έχουμε το Σεπτέμβρη του 2014, να μας ασκήσετε δριμεία κριτική.
Δ.Έπρεπε, λοιπόν κι εδώ να προχωρήσουμε πιο γρήγορα, αλλά χωρίς εκπτώσεις στο θέμα της διαφάνειας. Για ποια μαθήματα μιλάμε; Για το μάθημα της Πολιτικής Παιδείας της Α’ και Β’ Λυκείου, της Εφαρμογής Πληροφορικής που είναι μάθημα επιλογής, την Πληροφορική στη Β’ Λυκείου, που είναι νέο αντικείμενο και τις Αρχές Κοινωνικής Επιστήμης, που είναι μάθημα προσανατολισμού στη Β’ Λυκείου.
Ε.Εδώ, δεν συμφωνώ με τον όρο «άτυπες» που χρησιμοποιείτε. Άτυπη δεν μπορεί να είναι μία διαδικασία η οποία περιγράφεται και προβλέπεται από το νόμο.
Ζ.Την κατάρτιση των προγραμμάτων σπουδών της έχει από τον ιδρυτικό του νόμο το ΙΕΠ, το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
Η.Γι’ αυτά, λοιπόν, τα συγκεκριμένα πέντε βιβλία και προκειμένου να είμαστε εντός χρονοδιαγράμματος για να προλάβουμε την επόμενη σχολική χρονιά, πιστεύω ότι πράττουμε σωστά και η διαδικασία έχει ως εξής: Υπάρχουν διευρυμένες ομάδες που αποτελούνται από επιστημονικό προσωπικό του ΙΕΠ, σχολικούς συμβούλους όλων των ειδικοτήτων και εκπαιδευτικούς της πράξης με την ευθύνη του αρμόδιου γραφείου Β’ του ΙΕΠ που έχει την αρμοδιότητα κατάρτισης προγραμμάτων σπουδών που καταθέτουν τις προτάσεις του στο ΔΣ του ΙΕΠ. Τα κριτήρια που λαμβάνονται υπ’ όψιν για τους εκπαιδευτικούς αυτών των ομάδων, είναι να έχουν προηγούμενη εμπειρία στη σύνταξη βιβλίων και να διαθέτουν συναφείς τίτλους σπουδών.
Θ.Η διαδικασία στη συνέχεια είναι αυτή που προανέφερα, δηλαδή μέχρι την προκήρυξη από το ΙΕΠ -που το υπολογίζουμε να είναι γύρω στα μέσα του καλοκαιριού- με διαφανείς διαδικασίες για την έκδοση των βιβλίων, με τον ίδιο τρόπο που περιγράφηκε και για τα υπόλοιπα μαθήματα.
ΜΑΡΙΑ ΡΕΠΟΥΣΗ: Σας ρώτησα αν στα πέντε μαθήματα στα οποία πιέζεστε να έχετε νέα σχολικά βιβλία θα προηγηθούν αναλυτικά προγράμματα πάνω στα οποία θα στηριχθούν αυτά τα βιβλία.
ΣΥΜΕΩΝ ΚΕΔΙΚΟΓΛΟΥ: Βεβαίως. Θα γίνει και αυτό. Πρώτα λοιπόν θα καταρτίσουμε τα αναλυτικά προγράμματα και μετά θα προχωρήσουμε στη συγγραφή. Αν υπολογίσουμε το χρόνο, υπολογίζω ότι θα χρειαστεί ένα εξάμηνο περίπου, με τη συγγραφή.
ΜΑΡΙΑ ΡΕΠΟΥΣΗ: Έχετε τώρα επιτροπές στο Υπουργείο που επεξεργάζονται τα αναλυτικά προγράμματα;
ΣΥΜΕΩΝ ΚΕΔΙΚΟΓΛΟΥ : Ναι. Επεξεργάζονται τα αναλυτικά προγράμματα.
ΜΑΡΙΑ ΡΕΠΟΥΣΗ: Ποιες είναι αυτές οι επιτροπές;
ΣΥΜΕΩΝ ΚΕΔΙΚΟΓΛΟΥ : Είναι αυτές που σας είπα. Είναι οι διευρυμένες επιτροπές, που σας ανέφερα προηγουμένως και οι οποίες αποτελούνται από το επιστημονικό προσωπικό του ΙΕΠ, σχολικούς συμβούλους όλων των ειδικοτήτων και εκπαιδευτικούς της πράξης, με ευθύνη των αρμόδιου γραφείου Β του ΙΕΠ, που είναι αρμόδιο γι’ αυτή τη συγγραφή.
Ι.Θέλω όμως να μιλήσω και για τα επαγγελματικά λύκεια, όπου όσον αφορά τα γενικά μαθήματα ισχύει ό,τι ισχύει για το γενικό λύκειο, άρα δεν προβλέπεται τίποτα καινούργιο. Όσον αφορά την Πρώτη Τάξη του ΕΠΑΛ, έχει μαθήματα γενικής παιδείας, άρα θα καλυφθεί από τις διαδικασίες του γενικού λυκείου. Στην Τρίτη Τάξη του ΕΠΑΛ το νέο πρόγραμμα θα εφαρμοστεί από τη νέα σχολική χρονιά 2015-2016, οπότε υπάρχει χρόνος και θα ακολουθηθεί η διαδικασία όπως την περιέγραψα για τα μαθήματα του γενικού λυκείου.
Κ.Εκεί που υπάρχει πάλι ένα χρονικό πρόβλημα είναι στη Δευτέρα Λυκείου. Διότι, όπως καταλαβαίνετε, για την επόμενη σχολική χρονιά οι μαθητές θα πρέπει να ξεκινήσουν το Σεπτέμβρη με το νέο πρόγραμμα και εδώ θα έπρεπε να τρέξουμε.
Λ.Έτσι υιοθετήθηκε η αντίστοιχη διαδικασία με αυτήν των πέντε μαθημάτων του Γενικού Λυκείου που σας ανέφερα προηγουμένως. Μάλιστα, το ΙΕΠ προώθησε το σχέδιο πρότασης σε όλες τις επιστημονικές ενώσεις και στα Τεχνικά Επιμελητήρια και έχει λάβει ήδη τις απαντήσεις τους για να γίνει αυτός ο διάλογος που και εσείς αναφέρατε ότι πρέπει να γίνεται. Γιατί εδώ, όπως καταλαβαίνετε, έχουμε και ένα ζήτημα κατανομής του ωρολογίου προγράμματος στα επαγγελματικά μαθήματα του τομέα.
Μ.Στη συνέχεια ακολουθεί η γνωστή διαδικασία, δηλαδή το ΙΕΠ θα στείλει την πρότασή του στο Υπουργείο και η απόφαση του Υπουργείου δημοσιεύεται σε ΦΕΚ. Σε αυτό το σημείο θα ήθελα να αναφέρω ότι αυτές οι επιτροπές που κινούνται πιο σύντομα, όπως σας τις είπα, είναι άμισθες.
Ν.Σε ένα εξάμηνο περίπου θα καταρτισθούν τα προγράμματα σπουδών και θα προκηρυχθούν τα βιβλία. Συνεπώς, υπάρχει και επαρκής χρόνος για τη συγγραφή.
Ξ.Να σημειώσω ακόμα ότι είχαμε τη δυνατότητα να εντάξουμε τις τριμελείς επιτροπές που σας ανέφερα στο τεχνικό δελτίο, για να πάρουν έγκριση από τη διαχειριστική αρχή. Δεν επιλέξαμε, όμως, αυτόν τον τρόπο. Ακριβώς για λόγους μεγαλύτερης διαφάνειας είπαμε και αυτές, όπως και οι επιμέρους επιτροπές κατάρτισης των προγραμμάτων, να είναι με τη διαδικασία πρόσκλησης ενδιαφέροντος και μητρώου.
Ο.Αυτές είναι οι διαδικασίες που ακολουθούμε, για να είναι τα νέα προγράμματα εντός των τάξεων μέσα στο χρόνο, εντός διαθέσιμων κονδυλίων και κυρίως με διαφανείς διαδικασίες.
Κατ αρχή ο υφυπουργός Παιδείας είπε ότι κρύβονται οικονομικά συμφέρονται πίσω από κάθε εκτύπωση διδακτικών βιβλίων και ανακοίνωσε:
Α. Το ΙΕΠ θα προκηρύξει το έργο. Τους διαγωνιζομένους θα τους κρίνει μία επιτροπή με μητρώο, την οποία θα συγκροτούν ένας πανεπιστημιακός, ένας σχολικός σύμβουλος και ένας μαχόμενος εκπαιδευτικός με απόλυτη διαφάνεια, με μοριοδότηση και απόλυτα αντικειμενικό τρόπο.
Β Μέχρι το τέλος του 2015 θα έχουμε πια νέα βιβλία για όλες τις τάξεις και θα έχουν ολοκληρωθεί οι αλλαγές με προτεραιότητα στα βιβλία της Γ’ Λυκείου που θα είναι έτοιμα το Σεπτέμβρη του 2015. Θα ήθελα να παραθέσω τη διαδικασία, ώστε να είμαστε όλοι ενήμεροι για το πώς καταρτίζουμε τα νέα προγράμματα σπουδών.
Γ.Η παραπάνω διαδικασία δεν μπορεί να μας καλύψει για πέντε συγκεκριμένα βιβλία, γιατί ο χρόνος που απαιτείται, όπως θα καταλάβετε, ξεπερνά το Σεπτέμβριο του 2014 που θα έπρεπε να έχουμε τα βιβλία στις τάξεις. Φαντάζομαι ότι κι εσείς οι ίδιοι καλά θα κάνετε αν τα βιβλία στις τάξεις δεν τα έχουμε το Σεπτέμβρη του 2014, να μας ασκήσετε δριμεία κριτική.
Δ.Έπρεπε, λοιπόν κι εδώ να προχωρήσουμε πιο γρήγορα, αλλά χωρίς εκπτώσεις στο θέμα της διαφάνειας. Για ποια μαθήματα μιλάμε; Για το μάθημα της Πολιτικής Παιδείας της Α’ και Β’ Λυκείου, της Εφαρμογής Πληροφορικής που είναι μάθημα επιλογής, την Πληροφορική στη Β’ Λυκείου, που είναι νέο αντικείμενο και τις Αρχές Κοινωνικής Επιστήμης, που είναι μάθημα προσανατολισμού στη Β’ Λυκείου.
Ε.Εδώ, δεν συμφωνώ με τον όρο «άτυπες» που χρησιμοποιείτε. Άτυπη δεν μπορεί να είναι μία διαδικασία η οποία περιγράφεται και προβλέπεται από το νόμο.
Ζ.Την κατάρτιση των προγραμμάτων σπουδών της έχει από τον ιδρυτικό του νόμο το ΙΕΠ, το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
Η.Γι’ αυτά, λοιπόν, τα συγκεκριμένα πέντε βιβλία και προκειμένου να είμαστε εντός χρονοδιαγράμματος για να προλάβουμε την επόμενη σχολική χρονιά, πιστεύω ότι πράττουμε σωστά και η διαδικασία έχει ως εξής: Υπάρχουν διευρυμένες ομάδες που αποτελούνται από επιστημονικό προσωπικό του ΙΕΠ, σχολικούς συμβούλους όλων των ειδικοτήτων και εκπαιδευτικούς της πράξης με την ευθύνη του αρμόδιου γραφείου Β’ του ΙΕΠ που έχει την αρμοδιότητα κατάρτισης προγραμμάτων σπουδών που καταθέτουν τις προτάσεις του στο ΔΣ του ΙΕΠ. Τα κριτήρια που λαμβάνονται υπ’ όψιν για τους εκπαιδευτικούς αυτών των ομάδων, είναι να έχουν προηγούμενη εμπειρία στη σύνταξη βιβλίων και να διαθέτουν συναφείς τίτλους σπουδών.
Θ.Η διαδικασία στη συνέχεια είναι αυτή που προανέφερα, δηλαδή μέχρι την προκήρυξη από το ΙΕΠ -που το υπολογίζουμε να είναι γύρω στα μέσα του καλοκαιριού- με διαφανείς διαδικασίες για την έκδοση των βιβλίων, με τον ίδιο τρόπο που περιγράφηκε και για τα υπόλοιπα μαθήματα.
ΜΑΡΙΑ ΡΕΠΟΥΣΗ: Σας ρώτησα αν στα πέντε μαθήματα στα οποία πιέζεστε να έχετε νέα σχολικά βιβλία θα προηγηθούν αναλυτικά προγράμματα πάνω στα οποία θα στηριχθούν αυτά τα βιβλία.
ΣΥΜΕΩΝ ΚΕΔΙΚΟΓΛΟΥ: Βεβαίως. Θα γίνει και αυτό. Πρώτα λοιπόν θα καταρτίσουμε τα αναλυτικά προγράμματα και μετά θα προχωρήσουμε στη συγγραφή. Αν υπολογίσουμε το χρόνο, υπολογίζω ότι θα χρειαστεί ένα εξάμηνο περίπου, με τη συγγραφή.
ΜΑΡΙΑ ΡΕΠΟΥΣΗ: Έχετε τώρα επιτροπές στο Υπουργείο που επεξεργάζονται τα αναλυτικά προγράμματα;
ΣΥΜΕΩΝ ΚΕΔΙΚΟΓΛΟΥ : Ναι. Επεξεργάζονται τα αναλυτικά προγράμματα.
ΜΑΡΙΑ ΡΕΠΟΥΣΗ: Ποιες είναι αυτές οι επιτροπές;
ΣΥΜΕΩΝ ΚΕΔΙΚΟΓΛΟΥ : Είναι αυτές που σας είπα. Είναι οι διευρυμένες επιτροπές, που σας ανέφερα προηγουμένως και οι οποίες αποτελούνται από το επιστημονικό προσωπικό του ΙΕΠ, σχολικούς συμβούλους όλων των ειδικοτήτων και εκπαιδευτικούς της πράξης, με ευθύνη των αρμόδιου γραφείου Β του ΙΕΠ, που είναι αρμόδιο γι’ αυτή τη συγγραφή.
Ι.Θέλω όμως να μιλήσω και για τα επαγγελματικά λύκεια, όπου όσον αφορά τα γενικά μαθήματα ισχύει ό,τι ισχύει για το γενικό λύκειο, άρα δεν προβλέπεται τίποτα καινούργιο. Όσον αφορά την Πρώτη Τάξη του ΕΠΑΛ, έχει μαθήματα γενικής παιδείας, άρα θα καλυφθεί από τις διαδικασίες του γενικού λυκείου. Στην Τρίτη Τάξη του ΕΠΑΛ το νέο πρόγραμμα θα εφαρμοστεί από τη νέα σχολική χρονιά 2015-2016, οπότε υπάρχει χρόνος και θα ακολουθηθεί η διαδικασία όπως την περιέγραψα για τα μαθήματα του γενικού λυκείου.
Κ.Εκεί που υπάρχει πάλι ένα χρονικό πρόβλημα είναι στη Δευτέρα Λυκείου. Διότι, όπως καταλαβαίνετε, για την επόμενη σχολική χρονιά οι μαθητές θα πρέπει να ξεκινήσουν το Σεπτέμβρη με το νέο πρόγραμμα και εδώ θα έπρεπε να τρέξουμε.
Λ.Έτσι υιοθετήθηκε η αντίστοιχη διαδικασία με αυτήν των πέντε μαθημάτων του Γενικού Λυκείου που σας ανέφερα προηγουμένως. Μάλιστα, το ΙΕΠ προώθησε το σχέδιο πρότασης σε όλες τις επιστημονικές ενώσεις και στα Τεχνικά Επιμελητήρια και έχει λάβει ήδη τις απαντήσεις τους για να γίνει αυτός ο διάλογος που και εσείς αναφέρατε ότι πρέπει να γίνεται. Γιατί εδώ, όπως καταλαβαίνετε, έχουμε και ένα ζήτημα κατανομής του ωρολογίου προγράμματος στα επαγγελματικά μαθήματα του τομέα.
Μ.Στη συνέχεια ακολουθεί η γνωστή διαδικασία, δηλαδή το ΙΕΠ θα στείλει την πρότασή του στο Υπουργείο και η απόφαση του Υπουργείου δημοσιεύεται σε ΦΕΚ. Σε αυτό το σημείο θα ήθελα να αναφέρω ότι αυτές οι επιτροπές που κινούνται πιο σύντομα, όπως σας τις είπα, είναι άμισθες.
Ν.Σε ένα εξάμηνο περίπου θα καταρτισθούν τα προγράμματα σπουδών και θα προκηρυχθούν τα βιβλία. Συνεπώς, υπάρχει και επαρκής χρόνος για τη συγγραφή.
Ξ.Να σημειώσω ακόμα ότι είχαμε τη δυνατότητα να εντάξουμε τις τριμελείς επιτροπές που σας ανέφερα στο τεχνικό δελτίο, για να πάρουν έγκριση από τη διαχειριστική αρχή. Δεν επιλέξαμε, όμως, αυτόν τον τρόπο. Ακριβώς για λόγους μεγαλύτερης διαφάνειας είπαμε και αυτές, όπως και οι επιμέρους επιτροπές κατάρτισης των προγραμμάτων, να είναι με τη διαδικασία πρόσκλησης ενδιαφέροντος και μητρώου.
Ο.Αυτές είναι οι διαδικασίες που ακολουθούμε, για να είναι τα νέα προγράμματα εντός των τάξεων μέσα στο χρόνο, εντός διαθέσιμων κονδυλίων και κυρίως με διαφανείς διαδικασίες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου