Powered By Blogger

Παρασκευή 10 Ιανουαρίου 2014

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Οδηγίες για την αξιολόγηση του μαθήματος «Σχ. Επαγγελματικός Προσ/σμός – Περ.Εργασίας – Ασφ. και Υγ.» 
ΡΕΠΟΡΤΑΖ:esos.gr
Μετά από σχετική εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Πράξη 45/2013
του _.Σ.), το υπουργείο Παιδείας απέστειλε στις σχολικές μονάδες   τις παρακάτω οδηγίες που αφορούν στην αξιολόγηση του μαθήματος «Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός – Περιβάλλον Εργασίας – Ασφάλεια και Υγιεινή» της Α΄ τάξης ΕΠΑ.Λ. για το σχ. έτος 2013-2014 (ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΤΟ ΕΓΓΡΑΦΟ) :
Για την αξιολόγηση του μαθητή κατά τη διάρκεια του έτους ο διδάσκων συνεκτιμά:
α. Τη συμμετοχή του στη διδακτική-μαθησιακή διαδικασία.
β. Την προφορική εξέταση, καθώς επίσης την επιμέλεια και το ενδιαφέρον του για το
συγκεκριμένο μάθημα.
γ. Τις εργασίες που εκτελεί στο σπίτι ή στο σχολείο. Οι εργασίες κατανέμονται ως εξής:
Α΄ Τετράμηνο
Δημιουργία portfolio, οργάνωση Ατομικού Φακέλου εξέλιξης του μαθητή (ατομική
εργασία). Ο Ατομικός Φάκελος Μαθητή (portfolio): δημιουργείται και οργανώνεται από τον ίδιο τον μαθητή με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού, ενημερώνεται από τον ίδιο τον μαθητή ακολουθώντας την προσωπική του πορεία σταδιοδρομίας, φυλάσσεται και διατηρείται με ευθύνη του κατόχου του και σε αυτόν μπορεί να έχει πρόσβαση μόνο όποιος θελήσει ο ίδιος ο κάτοχός του.
Συνιστάται να περιλαμβάνει: Ημερολόγιο προσωπικής πορείας - εξέλιξης,
συμπληρωμένα φύλλα ασκήσεων, δομημένων εργασιών κλπ που πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο του μαθήματος του ΣΕΠ, επιτεύγματα - διακρίσεις του μαθητή, σχολική επίδοση, σχέδιο εκπαιδευτικής σταδιοδρομίας, βιογραφικό σημείωμα κτλ. Επιπλέον, προστίθενται στοιχεία που συνδέουν τον Σχολικό Επαγγελματικό Προσανατολισμό με το Περιβάλλον Εργασίας και την Ασφάλεια και Υγιεινή. Ενδεικτικά, αναφέρουμε τις ιδιαιτερότητες του Περιβάλλοντος Εργασίας και της Ασφάλειας και Υγιεινής των επαγγελμάτων που ορίζουν οι ειδικότητες των Ομάδων Προσανατολισμού των Επαγγελματικών Λυκείων και τη σημασία που έχουν αυτές για την επιλογή του αντίστοιχου επαγγέλματος.
Μέσω του φακέλου δίνεται η ευκαιρία στο μαθητή να καλλιεργήσει συγκεκριμένες
δεξιότητες-κλειδιά οι οποίες είναι μεταφερόμενες και σε άλλους τομείς της ζωής του π.χ. οργάνωση, αξιολόγηση, υπευθυνότητα, αυτοπαρουσίαση, διαπραγμάτευση, διαχείριση του χρόνου, αξιοποίηση δικτύων και πηγών, καλλιέργεια γραπτού λόγου κ.ά. Να διερευνήσει και να αποτυπώσει πτυχές του εαυτού και των δημιουργημάτων του. Να αποκτήσει μια συνέχεια σχετικά με τα διαφορετικά στοιχεία που συνθέτουν την ολότητά του. Να αξιολογεί-επαναξιολογεί ανατροφοδοτικά την προσωπική του πορεία. Να καλλιεργήσει θετική και ρεαλιστική αυτοεικόνα και εκτίμηση του εαυτού.
Β΄ Τετράμηνο:
Ο διδάσκων θα επιλέξει σε συνεργασία με τους μαθητές ένα από τα κάτωθι:
α. Συμπλήρωση του portfolio (Ατομικού Φακέλου εξέλιξης του μαθητή) με μία (1) εργασία.
Ο μαθητής θα εκπονεί στο σπίτι μία (1) εργασία. Η εργασία θα είναι ατομική, γραπτή,
έκτασης 5-6 σελίδων (2.500-3.000 λέξεων). Θα έχει θέμα σχετικό με τη σύνδεση του ΣΕΠ με το Περιβάλλον Εργασίας ή με τη σύνδεση του Περιβάλλοντος εργασίας με την Ασφάλεια και Υγιεινή.
β. Συμπλήρωση του portfolio (Ατομικού Φακέλου εξέλιξης του μαθητή) με τη σύνταξη
επαγγελματικής μονογραφίας (ατομική εργασία). Η εκπαιδευτική-επαγγελματική
μονογραφία (ΕΕΜ) είναι η συστηματική παρουσίαση επαγγελματικών, κοινωνικών και εκπαιδευτικών πληροφοριών που αφορούν ένα συγκεκριμένο επάγγελμα και ενίοτε μια μικρή οικογένεια επαγγελμάτων. Μέσα από τις πληροφορίες που παρέχει, η εκπαιδευτική-
επαγγελματική μονογραφία δίνει την δυνατότητα στον ενδιαφερόμενο να γνωρίσει έμμεσα τον κόσμο των επαγγελμάτων και να τον προσεγγίσει θεωρητικά.
Σκοπός της εν λόγω μονογραφίας είναι να παρέχει μια ολοκληρωμένη εικόνα του
επαγγέλματος στο άτομο, συμβάλλοντας στην καλύτερη προσέγγιση της εκπαιδευτικής και επαγγελματικής επιλογής του. Η εκπαιδευτική-επαγγελματική μονογραφία ουσιαστικά τον βοηθά να ανακαλύψει τις διάφορες εναλλακτικές λύσεις, να ζυγίζει τους κινδύνους
καθώς και τις πιθανότητες και το κόστος μιας λανθασμένης επιλογής. Πρέπει να
συμβάλλει ώστε ο ενδιαφερόμενος να ακολουθήσει τη σωστή κατεύθυνση μέσα από
πληροφορίες, που συχνά μπορεί να είναι τόσο σύνθετες και πολλές, ώστε να του
προκαλούν σύγχυση και άγχος. Τέλος, η μονογραφία πρέπει να είναι σε θέση να
βοηθήσει τον ενδιαφερόμενο να αναθεωρήσει τις προσωπικές του πεποιθήσεις και τους στόχους του, αν αυτοί είναι σε λάθος δρόμο. Η εν λόγω μονογραφία μπορεί να
περιλαμβάνει τους παρακάτω θεματικούς άξονες:
Ι. Μέρος: Εισαγωγή
-Σύντομη εισαγωγική παρουσίαση- περιγραφή επαγγέλματος (στοιχεία, τα οποία
δίνουν μια πρώτη, γενική ιδέα για το επάγγελμα).
-Ιστορική θεώρηση της εξέλιξης του επαγγέλματος (το στίγμα του επαγγέλματος
στο χώρο και στο χρόνο).
-Κοινωνική προσφορά του επαγγέλματος.
-Παραδοσιακές μορφές- σύγχρονες εξειδικεύσεις.
ΙΙ. Μέρος: ανάλυση επαγγέλματος, φύση και περιεχόμενο
-Τυπικά προσόντα-τρόποι εισόδου στο επάγγελμα. Περιγραφή απαραιτήτων
σπουδών.
-Περιγραφή του επαγγελματικού αντικειμένου/ επαγγελματικών δραστηριοτήτων.
-Απαραίτητες επαγγελματικές δεξιότητες (τι είναι ικανός να κάνει ο επαγγελματίας)
-Στοιχεία προσωπικότητας.
-Εργασιακές συνθήκες (ωράριο, αποδοχές, μονιμότητα, είδος απασχόλησης κ.ά.)
-Ειδικός εξοπλισμός που χρησιμοποιείται για την άσκησή του.
-Μέτρα υγιεινής και ασφάλειας. Χώροι επαγγελματικής απορρόφησης.
Προϋποθέσεις άσκησης επαγγέλματος.
-Υπάρχουσα κατάσταση στην αγορά εργασίας- δυναμικό επαγγέλματος-
μελλοντικές τάσεις ανάπτυξης.
-Πρωτογενείς πηγές πληροφόρησης για το επάγγελμα (επαγγελματικές,
συνδικαλιστικές και επιστημονικές οργανώσεις, αρμόδιες υπηρεσίες, τα επιστημονικά επαγγελματικά έντυπα και βιβλία για την ειδικότητα αυτή)
ΙΙΙ. Μέρος: Παραρτήματα (ενδεικτικά μπορεί να περιλαμβάνουν: συνεντεύξεις
επαγγελματιών, πληροφοριακό υλικό ενώσεων, θεσμικό πλαίσιο κ.ά.)
Το μάθημα αξιολογείται-βαθμολογείται ανά τετράμηνο, αλλά δεν είναι γραπτώς
εξεταζόμενο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου