ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Θεσσαλονίκη: Μνημείο χαρακτηρίστηκε το Σιδηροδρομικό Μουσείο
Το κτίριο που στεγάζει το Σιδηροδρομικό
Μουσείο Θεσσαλονίκης χαρακτηρίστηκε μνημείο από το Κεντρικό Συμβούλιο
Νεωτέρων Μνημείων. Το Μουσείο, που βρίσκεται επί της οδού Νέας
Μοναστηρίου 7Β, στο δήμο Κορδελιού - Ευόσμου, φιλοξενεί μια σπάνια
συλλογή εκθεμάτων.
Ανάμεσα στα εκθέματα ξεχωρίζει βαγόνι - τραπεζαρία του θρυλικού «Οριάν Εξπρές», που είναι αγγλικής κατασκευής και χρονολογείται από το 1900. Αποτέλεσε κομμάτι του αυθεντικού «Οριάν Εξπρές», που από το 1883 ταξίδευε με αφετηρία το Παρίσι και έφτανε ώς την Κωνσταντινούπολη. Τη συλλογή του μουσείου συμπληρώνουν ατμομηχανή του 1894, καθώς και χάρτες, σάλπιγγες μετάδοσης ακουστικών σημάτων, σήμαντρα ακύρωσης εισιτηρίων, μαγνητικά τηλέφωνα, τηλέγραφο, φανάρια, ρολόγια, γραφεία, γραφομηχανές, σημάνσεις.
Το κεντρικό κτίριο κατασκευάστηκε το 1894 και σύμφωνα με ορισμένους μελετητές είναι έργο του Ιταλού αρχιτέκτονα Πιέρο Αριγκόνι. Το κτίριο χτίστηκε για να στεγάσει την Υπηρεσία Στρατηγικής Εκμετάλλευσης της Εταιρίας Σιδηροδρόμων της Σιδηροδρομικής Γραμμής Θεσσαλονίκης - Κωνσταντινούπολης. Αποκαλούνταν «Στρατιωτική στάση» και αποτέλεσε σημείο ελέγχου όλων των σιδηροδρομικών σταθμών.
Από το κτίριο αυτό αναχώρησαν Ελληνες και ξένοι στρατιώτες που πολέμησαν στη διάρκεια των βαλκανικών και παγκόσμιων πολέμων, αλλά και χιλιάδες μέλη της εβραϊκής κοινότητας που έφευγαν στοιβαγμένοι για το Αουσβιτς. Η χρήση του κτιρίου διακόπηκε το 1977.
Το 1996 υπογράφηκε σύμβαση εκμίσθωσής του μεταξύ του ΟΣΕ και του Συλλόγου Φίλων Σιδηροδρόμου Θεσσαλονίκης, με συμβολικό μηνιαίο μίσθωμα και έπειτα από τις επίμονες προσπάθειες του προέδρου του Συλλόγου και συνταξιούχου σιδηροδρομικού Ευθύμη Κοντόπουλου (σημερινού προέδρου του μουσείου). Κατά την τελευταία του συνεδρίαση το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων γνωμοδότησε ομόφωνα υπέρ του χαρακτηρισμού του κτιρίου λόγω της αρχιτεκτονικής και πολεοδομικής αξίας του. Μνημεία χαρακτηρίστηκαν, επίσης, τα κελύφη των τριών βοηθητικών κτισμάτων που πλαισιώνουν το κεντρικό κτίριο και εκτιμάται ότι χτίστηκαν την ίδια περίοδο μ' αυτό.
Πηγή: Αγγελιοφόρος
Ανάμεσα στα εκθέματα ξεχωρίζει βαγόνι - τραπεζαρία του θρυλικού «Οριάν Εξπρές», που είναι αγγλικής κατασκευής και χρονολογείται από το 1900. Αποτέλεσε κομμάτι του αυθεντικού «Οριάν Εξπρές», που από το 1883 ταξίδευε με αφετηρία το Παρίσι και έφτανε ώς την Κωνσταντινούπολη. Τη συλλογή του μουσείου συμπληρώνουν ατμομηχανή του 1894, καθώς και χάρτες, σάλπιγγες μετάδοσης ακουστικών σημάτων, σήμαντρα ακύρωσης εισιτηρίων, μαγνητικά τηλέφωνα, τηλέγραφο, φανάρια, ρολόγια, γραφεία, γραφομηχανές, σημάνσεις.
Το κεντρικό κτίριο κατασκευάστηκε το 1894 και σύμφωνα με ορισμένους μελετητές είναι έργο του Ιταλού αρχιτέκτονα Πιέρο Αριγκόνι. Το κτίριο χτίστηκε για να στεγάσει την Υπηρεσία Στρατηγικής Εκμετάλλευσης της Εταιρίας Σιδηροδρόμων της Σιδηροδρομικής Γραμμής Θεσσαλονίκης - Κωνσταντινούπολης. Αποκαλούνταν «Στρατιωτική στάση» και αποτέλεσε σημείο ελέγχου όλων των σιδηροδρομικών σταθμών.
Από το κτίριο αυτό αναχώρησαν Ελληνες και ξένοι στρατιώτες που πολέμησαν στη διάρκεια των βαλκανικών και παγκόσμιων πολέμων, αλλά και χιλιάδες μέλη της εβραϊκής κοινότητας που έφευγαν στοιβαγμένοι για το Αουσβιτς. Η χρήση του κτιρίου διακόπηκε το 1977.
Το 1996 υπογράφηκε σύμβαση εκμίσθωσής του μεταξύ του ΟΣΕ και του Συλλόγου Φίλων Σιδηροδρόμου Θεσσαλονίκης, με συμβολικό μηνιαίο μίσθωμα και έπειτα από τις επίμονες προσπάθειες του προέδρου του Συλλόγου και συνταξιούχου σιδηροδρομικού Ευθύμη Κοντόπουλου (σημερινού προέδρου του μουσείου). Κατά την τελευταία του συνεδρίαση το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων γνωμοδότησε ομόφωνα υπέρ του χαρακτηρισμού του κτιρίου λόγω της αρχιτεκτονικής και πολεοδομικής αξίας του. Μνημεία χαρακτηρίστηκαν, επίσης, τα κελύφη των τριών βοηθητικών κτισμάτων που πλαισιώνουν το κεντρικό κτίριο και εκτιμάται ότι χτίστηκαν την ίδια περίοδο μ' αυτό.
Πηγή: Αγγελιοφόρος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου