Powered By Blogger

Τετάρτη 4 Σεπτεμβρίου 2013

ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ''ΑΝΑΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΤΗΣ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ...''
Τι είπε ο υπουργός Παιδείας στη Βουλή για το Σχέδιο Νόμου για το Νέο Λύκειο 
ΡΕΠΟΡΤΑΖ:esos.gr
Με την τοποθέτηση του υπουργού Παιδείας Κ. Αρβανιτόπουλου, έκλεισε η Τρίτη συνεδρίαση της επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων  όπου γίνεται η επεξεργασία του Σχεδίου Νόμου «Αναδιάρθρωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Λοιπές Διατάξεις αρμοδιότητας Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων».
Στην ομιλία του ο υπουργός Παιδείας είπε τα εξής:
ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ
-Το νομοσχέδιο αυτό, αποτελεί επεξεργασία διαδοχικών κυβερνήσεων και υπουργών, είναι απόρροια του Εθνικού Διαλόγου, που άρχισε επί υπουργίας Σπηλιωτόπουλου, όταν προήδρευε του Συμβουλίου Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας ο κύριος Μπαμπινιώτης. Μετά από έναν εξαντλητικό και πολύμηνο διάλογο που έγινε, υπενθυμίζω ότι το πόρισμα παρεδόθη στην πολιτική ηγεσία, ο διάλογος αυτός εξακολούθησε, επί υπουργίας Διαμαντοπούλου, εξαντλητικός διάλογος, μέρος του οποίου πρόλαβα ως αναπληρωτής Υπουργός τότε. Μετά, επί υπουργίας Μπαμπινιώτη, όταν ήταν έτοιμο περίπου το νομοσχέδιο να κατατεθεί. Μιλάμε για το ίδιο νομοσχέδιο.
-Αυτό το νομοσχέδιο λοιπόν, εμείς είχαμε μία επιλογή, ή να καταθέσουμε ένα συνοπτικό περίγραμμα, όπως ήταν η αρχική σχεδίαση και να αφήνουμε όλα τα υπόλοιπα σε Υπουργικές Αποφάσεις και Υπουργικά Διατάγματα, ή να προχωρήσουμε επίσης σε μία ενδελεχή, λεπτομερή καταγραφή, ούτος ώστε, μέσα από μία δημοκρατική διαδικασία, μέσα από την ψήφο της Βουλής, να ψηφίσουμε ένα λεπτομερειακό νομοσχέδιο, το οποίο αφήνει ελάχιστα να διευθετηθούν με υπουργικές αποφάσεις. Γι’ αυτό και βλέπετε ότι έχουμε μέσα και το ωρολόγιο πρόγραμμα, κάτι το οποίο, είχε πολλά χρόνια να συμβεί και να νομοθετηθεί. Προτιμήσαμε, αυτήν την επιλογή, γιατί θεωρούμε ότι έπρεπε να γίνει ένας ευρύς διάλογος όσον αφορά και τη φυσιογνωμία του Λυκείου, αλλά και το ωρολόγιο πρόγραμμα.
-Θα έλεγα, ότι η στόχευση όλων μας, γιατί νομίζω πως εδώ υπάρχει μία συναίνεση, είναι να έχουμε ένα Λύκειο, το οποίο να είναι γνωσιακά αυτοτελές στο βαθμό του εφικτού, γιατί εγώ δέχομαι την πρόταση της Δημοκρατικής Αριστεράς, ότι πράγματι θα πρέπει να οδεύσουμε προς τη θεσμοθέτηση ενός αρνητικού απολυτηρίου και κάποια στιγμή, τα ιδρύματα, όπως γίνεται σε πολλές χώρες της Εσπερίας και όχι μόνο, να έχουν την ευθύνη της εισαγωγής των εισακτέων, της επιλογής των εισακτέων. Αλλά, όλοι γνωρίζουμε σε αυτή την αίθουσα, ότι ούτε τα ιδρύματα είναι σε θέση να το πράξουν αυτό, δεν είναι ακόμα οι συνθήκες ώριμες να προχωρήσουν προς αυτή την κατεύθυνση. Γι’ αυτό λοιπόν, έχοντας γνώση του περιβάλλοντος προχωρήσαμε στην πρόταση νόμου αυτή, η οποία νομίζω, ότι προχωράει, κάνει ένα πολύ μεγάλο βήμα, σε αυτό το οποίο όλοι θέλουμε. Σε ένα Λύκειο αναβαθμισμένο, στο οποίο όλοι συμφωνούμε ότι το Λύκειο όπως λειτουργεί σήμερα, έχει πολύ μεγάλη ανάγκη βελτιωτικών παρεμβάσεων και έτσι προχωράμε σε αυτή την πρόταση νόμου, η οποία θεωρούμε ότι δίνει στο Λύκειο μία αυτοτέλεια. Το δίνει με πολλούς τρόπους.
ΜΑΘΗΜΑΤΑ  ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Πρώτον, όσον αφορά τα θέματα της Γενικής Παιδείας. Βλέπετε, ότι αυξάνουμε Γενική Παιδεία και αν αρχίσουμε και από τις αρχές της μαθησιακής διαδικασίας και φτάσουμε μέχρι τη Β΄ Λυκείου, αριθμούμε 12 συναπτά έτη Γενικής Παιδείας, θα δείτε ότι στις πρώτες δύο τάξεις του Λυκείου έχουμε ένα πολύ μεγάλο ποσοστό, συντριπτικό, μαθημάτων Γενικής Παιδείας και μόνο στην Γ΄ Λυκείου προχωράμε σε μία αλλαγή του συσχετισμού, ανάμεσα στα μαθήματα της Γενικής Παιδείας και του προσανατολισμού σε ένα ποσοστό 35-65%. Το κάνουμε αυτό έχοντας επίγνωση της διαδικασίας που ακολουθείται σήμερα, έχοντας επίγνωση των αναγκών της οικογένειας για να μπορέσουμε μέσα από την εντατικοποίηση των μαθημάτων προσανατολισμού, να προσφέρουμε την ευκαιρία στον έλληνα πολίτη, στην ελληνική οικογένεια, στα παιδιά μας να μην χρειάζονται τη φροντιστηριακή παιδεία για να μπορέσουν να δώσουν εξετάσεις. 
ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΣΤΟ ΛΥΚΕΙΟ
Τώρα, σήμερα ανακάλυψα ότι όλα αυτά τα χρόνια δεν είχαμε εξετάσεις στο λύκειο και σήμερα τις βάλαμε εμείς, γιατί αυτό λέτε κύριοι της αξιωματικής αντιπολίτευσης, ότι δεν είχαμε εξετάσεις και ότι εμείς ήρθαμε και βάλαμε εξετάσεις. Σήμερα, βαφτίσατε το ψάρι ως κρέας και αντιλαμβάνομαι τους λόγους για τους οποίους το κάνετε. Η ουσία είναι ότι αυτές οι εξετάσεις που υπήρχαν, αυτές υπάρχουν. Προαγωγικές εξετάσεις υπήρχαν από την Α΄ στην Β΄ λυκείου και από τη Β΄ στην Γ΄ λυκείου, αυτές υπάρχουν και σήμερα. Αυτό που αλλάζει είναι η τράπεζα θεμάτων, γιατί σας ενοχλεί η αντικειμενοποίηση των θεμάτων; Γιατί σας ενοχλεί ότι σε πολλές χώρες, όπως για παράδειγμα στον Καναδά, τα θέματα είναι 100% από την τράπεζα θεμάτων; Ποιόν έβλαψε αυτό; Ποιόν έβλαψε το γεγονός ότι με την τράπεζα θεμάτων κάθε καθηγητής σε κάθε γωνιά της Ελλάδος θα πρέπει να εξαντλεί όλη την ύλη και να αποφύγουμε έτσι τις δια μαθησιακές διαδικασίες, δυο και τριών ταχυτήτων, γιατί σας ενοχλεί αυτό; Που προωθεί αυτό τα φροντιστήρια; Που προωθεί τα φροντιστήρια το γεγονός ότι ανατρέπουμε τις εφιαλτικές αναμνήσεις της κυρίας Φωτίου, μειώνοντας τα μαθήματα των εισαγωγικών εξετάσεων από 6 σε 4, όπως ήταν στη γενιά μας, δηλαδή τα βασικά μαθήματα κορμού; Γιατί αυτό ενοχλεί; Νομίζω ότι η θέση σας αυτή δεν αντέχει σε κριτική και θα ήθελα να μην την επαναλάβετε, γιατί η ίδια η ελληνική οικογένεια έχει ταχθεί αναφανδόν υπέρ. Μην επαναλάβετε τη θέση, να μην εφαρμοστεί από φέτος γιατί τα παιδιά θέλουν να εφαρμοστεί από φέτος. Τα παιδιά θέλουν να δώσουν σε αυτό το σύστημα, με τέσσερα μαθήματα και με αυτό τον τρόπο, με έναν τρόπο που θα αντικειμενοποιεί τα θέματα, θα δίνει στους καθηγητές την ευθύνη και τη δυνατότητα να εξαντλούν την ύλη, θα απομακρύνει όσο το δυνατόν τα φροντιστήρια, γιατί σωστά είπε ο κ. Υφυπουργός ότι δεν είναι μόνο θέμα νομοθεσίας, αλλά είναι και θέμα αλλαγής νοοτροπίας, αλλά αυτή έρχεται σταδιακά.
ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ
Όσο αναφορά στο θέμα του οργανισμού, δεν πρόκειται για τη θεσμοθέτηση μιας νέας ανεξάρτητης αρχής, όπως ορίζει το Σύνταγμα. Είχα την τύχη ή την ατυχία να προΐσταμαι του Υπουργείου σε δύο Πανελλαδικές εξετάσεις, η εμπειρία μου λέει ότι δυστυχώς υπάρχει ο πολιτικός κύκλος στη χώρα μας που μπορεί η αλλαγή της πολιτικής ηγεσίας σε ένα Υπουργείο να έρθει πολύ κοντά στις εξετάσεις και τότε μπορεί να βρείτε την πολιτική ηγεσία να τρέχει πανικόβλητη, να δει πού βρίσκονται οι διάφορες διαδικασίες, να συντονίσει υπηρεσίες που έχουν κατακερματισμένο το έργο της διεξαγωγής των εξετάσεων και πολλές φορές, παρά το γεγονός ότι είναι πράγματι ο πλέον -εάν όχι ο μόνος- αδιάβλητες θεσμός της μεταπολίτευσης, να έχουμε τον κίνδυνο να συμβεί κάτι. Πολλές φορές οι υπηρεσίες αλλάζουν, φεύγει η θεσμική γνώση. Τι λέμε με αυτό τον οργανισμό; Μέσα στο Υπουργείο έχουμε έναν οργανισμό, χωρίς έξοδα, με διοικητικό και εκπαιδευτικό προσωπικό, το οποίο έχει ομογενοποιήσει τη διαδικασία, έχει τη θεσμική γνώση της διεξαγωγής των εξετάσεων και έτσι διασφαλίσουμε το αδιάβλητο των εξετάσεων, ούτε βαρύς οργανισμός είναι, ούτε ελαφρύς, είναι μια θεσμοθέτηση διαδικασιών, η οποία θα μας διασφαλίσει το αδιάβλητο των εξετάσεων. Νομίζω ότι δεν υπάρχει θέμα συζήτησης όσον αφορά στο ζήτημα αυτό.
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ
Όσον αφορά στα θέματα που ετέθησαν για το ωρολόγιο πρόγραμμα, πράγματι εκεί υπάρχει μια καταγραφή ορισμένων ζητημάτων, όπως για παράδειγμα το θέμα της πληροφορικής. Εδώ, θα συμφωνήσω με την κυρία Ρεπούση όπως το έθεσε, ότι αυτό που προέχει είναι πράγματι η προφορική επιστήμη της πληροφορικής, να μπορεί να δίνεται σε όλα τα παιδιά, γι' αυτό το λόγο το κάναμε Γενικής Παιδείας και οι ώρες της πληροφορικής, που πράγματι είναι αναγκαίες, αυξήθηκαν. Εάν η πληροφορική θα είναι πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα, είναι ένα θέμα που μπορούμε να το συζητήσουμε, αλλά νομίζω δεν είναι το ζητούμενο.
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ
Όσο αναφορά στα θέματα της πολιτιστικής παιδείας, πράγματι, μπορούμε σε μαθήματα επιλογής να αυξήσουμε τις επιλογές. Συμφωνώ με όσα ετέθησαν, δεν διαφωνεί κανείς σε αυτό. Θέλουμε να δούμε πώς θα λειτουργήσει ο θεσμός που θα δοκιμάσουμε για τα αθλητικά σχολεία, νομίζω ότι είναι ένας θεσμός που υπάρχει σε όλες τις χώρες του κόσμου, είναι ένας αξιολογημένος θεσμός και μπορεί να λειτουργήσει θετικά και στη χώρα μας. Καταρχήν, έχει λειτουργήσει σε δύο περιφέρειες της χώρας μας και θα δούμε πώς θα λειτουργήσει αυτό πιλοτικά και σιγά-σιγά να λειτουργήσει περαιτέρω.
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Η μεγάλη τομή γίνεται στην επαγγελματική εκπαίδευση. Για πολλά χρόνια είχαμε συνηθίσει να ακολουθούμε το μοντέλο όπου «σπρώχναμε» τα παιδιά μας στο πανεπιστήμιο και μετά στο δημόσιο, αυτό σιγά-σιγά στέρησε τους πολίτες μας από δεξιότητες και από επιλογές επαγγελματικού προσανατολισμού. Θα πρέπει να δώσουμε έναν αξιόπιστο τομέα επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης. Κάθε χώρα στον κόσμο δίνει επιλογές, αλλά οι επιλογές αυτές πρέπει να είναι καλές. Το Επαγγελματικό Λύκειο ενισχύεται, προστίθενται περίπου 9 νέες ειδικότητες, απορροφούνται οι ΕΠΑΣ, οι οποίες κατά τεκμήριο δεν είχαν αποδώσει τα αναμενόμενα και προσθέτουμε πέρα από το απολυτήριο του ΕΠΑΛ ένα τέταρτο χρόνο μαθητείας. Η μαθητεία είναι μια επιλογή που παρουσιάζεται περίπου ως παιδομάζωμα από την αξιωματική αντιπολίτευση, δηλαδή ότι θα ετοιμάσουμε εργατικό δυναμικό να το «σπρώξουμε» στους Γερμανούς. Δεν είναι αυτό το θέμα, το θέμα είναι να φέρουμε σε επαφή τον επιχειρηματικό κόσμο, σε ένα ικανό χρονικό διάστημα, έτσι ώστε και η επιχείρηση να επενδύσει στον εργαζόμενο, με πλήρη ασφάλιση και επίσης επιμίσθιο, ώστε να υπάρχει ένας ικανός χρόνος μαθητείας, μέσα στην επιχείρηση, στη βιομηχανία, στον τομέα της αγροτικής ανάπτυξης, σε όλους τους τομείς της ελληνικής οικονομίας, ώστε και οι επιχειρηματίες να αρχίσουν να επενδύουν στους εργαζόμενους, να δημιουργήσουμε θέσεις εργασίας, να δημιουργήσουμε έναν επαγγελματικό προσανατολισμό. Από κει και έπειτα, βέβαια και αυτό είναι δημόσια, δωρεάν παιδεία. Η επιλογή που έγινε όσον αφορά στα θέματα των ιατρικών επαγγελμάτων είναι επιλογή που λόγω της φύσης των επαγγελμάτων αυτών και επειδή γνωρίζουμε τη θέση των αποφοίτων από αυτά τα επαγγέλματα στο ΕΠΑΛ μέσα στην αγορά και την κρισιμότητα του επαγγέλματος, λέμε να τα σπρώξουμε σε μια ανώτερη βαθμίδα. Άρα, να έχουν τη γενική παιδεία και μετά να έχουν αυτή την εξειδίκευση, γιατί έχουμε να κάνουμε με ανθρώπους που χειρίζονται μηχανήματα που έχουν να κάνουν με ανθρώπινη ζωή και ούτω καθεξής. Αυτή ήταν η επιλογή. Για την κατάρτιση που αναφέρατε υπάρχει μια τρίτη λεωφόρος, υπάρχουν πολλοί συμπολίτες μας που από επιλογή μετά το γυμνάσιο αποφασίζουν να μην συνεχίσουν τις σπουδές και μπαίνουν είτε στο χωράφι, είτε στο βουστάσιο, είτε μέσα στο χώρο εργασίας. Δίνουμε τη δυνατότητα σε αυτούς τους συμπολίτες μας να γίνουν τεχνητές, να έχουν κατάρτιση άμα το θελήσουν. Αντί να μείνουν χωρίς εξειδίκευση, να αποκτήσουν την κατάρτιση και να κάνουν αυτό που έχουν επιλέξει. Είναι μια επιλογή.
ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ-ΜΕΤΕΞΕΤΑΣΤΕΟΙ ΕΠΑΛ
Συμφωνούμε με αυτό που είπατε. Θα υπάρξει διόρθωση όσον αφορά την κινητικότητα από την α΄ τάξη του ΕΠΑΛ στο γενικό λύκειο. Δεν υπάρχει αμφιβολία περί τούτου, όπως επίσης και το θέμα το οποίο έθεσε ο κ. Κουράκης είναι λάθος και θα το διορθώσουμε όσον αφορά τους μετεξεταστέους. Είναι εκ παραδρομής. Αυτά θα διορθωθούν.
ΙΕΚ
Νομίζω ότι μέσα από αυτήν την τομή που κάνουμε στην επαγγελματική παιδεία, αλλά και το μάζεμα των ειδικοτήτων που έγινε στα τεχνολογικά ιδρύματα και με την αναβάθμιση των δημόσιων ΙΕΚ, έχουμε μια τεχνολογική εκπαίδευση η οποία έχει δευτεροβάθμιο επίπεδο, έχει μαθητεία, έχει ανώτερη δημόσια τεχνική εκπαίδευση μέσα από τα ΕΕΚ και έχει και τα τεχνολογικά ιδρύματα. Γίνεται δηλαδή ένας εξορθολογισμός. Ανατρέπουμε όλες αυτές τις επικαλύψεις που υπήρχαν σε ειδικότητες. Επίσης, δίνουμε τη συγκεκριμένη τοποθέτηση στο πλαίσιο προσόντων σε κάθε βαθμίδα και νομίζω ότι αυτό αποτελεί έναν εξορθολογισμό.
ΩΡΑΡΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΩΝ ΚΑΙ Ε.Π ΤΕΙ
Όσο αφορά τα επιμέρους ζητήματα που τέθηκαν και ειδικότερα, τα θέματα των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, η αύξηση του ωραρίου προήλθε από αιτήματα από υποστελεχωμένα τμήματα, αλλά, για να μην υπάρχει καμία παρερμηνεία, εμείς θα κάνουμε μια νομοτεχνική βελτίωση που θα αναφέρει ρητά ότι αν προκύπτει η ανάγκη θα προκύπτει μέσα από απόφαση της συνέλευσης του Τμήματος. Οπότε, τα τμήματα θα αποφασίσουν αν υπάρχει ανάγκη να μπορέσουν αν θέλουν να το αυξήσουν, για να μη δημιουργηθεί καμία παρενέργεια.
 ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΆ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
Τέθηκε το θέμα του νόμου 3912 που ορθώς επισημάνθηκε, αλλά δεν είναι υπαναχώρηση. Ο λόγος της εξαίρεσης είναι η κατοχύρωση επαγγελματικών δικαιωμάτων σε πανεπιστημιακά τμήματα και κυρίως σε ένα. Κυρίως προήλθε από αίτημα του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, το Τμήμα Πληροφορικής, το οποίο έγινε Τμήμα Πληροφορικής και Τεχνολογίας και άρα οι εισακτέοι θα είχαν καλύτερα επαγγελματικά δικαιώματα από τους φοιτούντες και γι' αυτό δίνουμε και στους ήδη φοιτούντες τα ίδια επαγγελματικά δικαιώματα, αλλά θα υπάρξει μια νομοτεχνική βελτίωση ώστε να φαίνεται ξεκάθαρα ότι πρόκειται περί αυτού.
ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΝΟΙΧΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ
Όσον αφορά το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο, θα σας θυμίσω ότι πρόθεσή μας είναι να γίνει αυτοδύναμο. Σήμερα έχει περίπου 46 μέλη ΔΕΠ, 8 είναι υπό προκήρυξη και δίνουμε μέσα από αυτό το νομοσχέδιο 20 επιπλέον θέσεις. Αυτό δεν πιάνει το πλαφόν που υπήρχε στον προηγούμενο νόμο των 100 θέσεων για να γίνει αυτοδύναμο, αλλά νομίζω ότι με μια τροπολογία μπορούμε αυτό να το κατεβάσουμε στους 60, ούτως ώστε να μπορέσει να γίνει αυτοδύναμο, γιατί πράγματι λειτουργεί αρκετά χρόνια και έφτασε η ώρα και αυτό το Πανεπιστήμιο να γίνει αυτοδύναμο. Αυτά είχα να πω όσον αφορά ορισμένες επιμέρους παρατηρήσεις.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου