Powered By Blogger

Τετάρτη 4 Σεπτεμβρίου 2013

ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΤΟΥ ΥΦΥΠ. ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ ΓΙΑ ΤΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΑΙ ΤΟ ΝΕΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ
Με τα πιο ''μελανά'' χρώματα περιέγραψε ο υφ. Παιδείας το Λύκειο στη Βουλή
ΤΙ ΕΙΠΕ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ 
ΡΕΠΟΡΤΑΖ:esos.gr
Με τα πιο "μελανά"  χρώματα περιέγραψε τη λειτουργεία των Λυκείων ο υφυπουργός παιδείας Σ. Κεδίκογλου κατά την επεξεργασία του Σχεδίου Νόμου «Αναδιάρθρωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Λοιπές Διατάξεις αρμοδιότητας Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων».
Σύγκεκριμένα είπε:
1.    Σήμερα, όλοι αναγνωρίζουμε δυστυχώς ότι έχει χάσει και την αυτονομία του και την αυτοτέλεια.
2.    Έχει μετατραπεί σε ένα χώρο φροντιστηριακής προετοιμασίας για τα μαθήματα των πανελλαδικών εξετάσεων.
3.     Ο ρόλος του εκπαιδευτικού έχει υποβαθμιστεί, περιορίζεται στην παρακολούθηση των φροντιστηριακών επιδόσεων, η εκπαιδευτική πράξη έχει αλλοιωθεί.
4.    Το Λύκειο αντιμετωπίζεται ως ο προθάλαμος για την τριτοβάθμια εκπαίδευση με μόνο σκοπό του την εξασφάλιση της πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
5.     Αρκεί να επισκεφτεί κανένας ένα σχολείο δύο - τρεις μήνες πριν τις εξετάσεις στην τρίτη λυκείου και θα νομίζει ότι υπολειτουργεί αφού πολλοί μαθητές απουσιάζουν για να διαβάσουν στο σπίτι και να κάνουν φροντιστήρια για τις εξετάσεις.
6.    Επιπλέον, το ισχύον σύστημα ταυτίζεται με τη φωτογραφική απομνημόνευση λεπτομερειών, αποσπασματικές γνώσεις, έντονο άγχος και πίεση, αλλά και την απουσία κάθε δημιουργικής προσπάθειας.
7.    Δεν είναι όμως έτσι. Και η γενική παιδεία; Οι γενικές γνώσεις; Τι θέλουμε για το λύκειο; Αυτή η κατάσταση πρέπει να αλλάξει. Το Λύκειο πρέπει να ανακτήσει κύρος, όπως και ο εκπαιδευτικός στο σχολείο.
Ο υφυπουργός Παιδείας αναφερόμενος στο Σχέδιο Νόμου για το Λύκειο είπε τα εξής:
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ
Την προηγούμενη εβδομάδα που είχαμε την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων των πανελλαδικών εξετάσεων, είδαμε όπως κάθε χρόνο να γίνονται πρωτοσέλιδα στις μεγαλύτερες εφημερίδες και πρώτη είδηση σε όλα τα μέσα ενημέρωσης. Η Ελλάδα ίσως είναι η μόνη χώρα της Ευρώπης που συμβαίνει αυτό, δηλαδή, που τα αποτελέσματα των εξετάσεων έχουν τόσο μεγάλο βάρος και κοινωνική διάσταση και αυτό γιατί κατά τα τελευταία 35 χρόνια η ελληνική κοινωνία είδε την εκπαίδευση των παιδιών της και την εισαγωγή σε ένα πανεπιστήμιο ως το μέσον για κοινωνική άνοδο. Οποιαδήποτε λοιπόν αλλαγή στο εκπαιδευτικό σύστημα που συνδέεται με το ζήτημα των εισαγωγικών εξετάσεων επηρεάζει χιλιάδες κόσμου, προκαλεί δυσανάλογα μεγάλη κοινωνική πίεση και έχει ένα τεράστιο συμβολικό ειδικό βάρος. Εκτός από τη συνάρτηση της με κοινωνική άνοδο η υψηλή ζήτηση για ανώτατες σπουδές στην Ελλάδα συνδέεται και με την έλλειψη ενός ποιοτικού συστήματος, ενός συστήματος επαγγελματικής εκπαίδευσης που θα έδινε τους νέους άμεση διέξοδος στην αγορά εργασίας και που όμως, ποτέ δεν είχαμε στην Ελλάδα. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες βλέπουμε η αναλογία να είναι 70% των παιδιών να πηγαίνουν στην τεχνική εκπαίδευση και 30% στη γενική, ενώ στην Ελλάδα αυτά τα ποσοστά είναι ακριβώς αντεστραμμένα. Στη δεδομένη δυσμενή συγκυρία όμως, η αναβάθμιση της τεχνικής εκπαίδευσης και ένα ελκυστικό επαγγελματικό λύκειο αποτελεί στρατηγικής σημασίας πολιτική που συνδέεται με την καταπολέμηση της ανεργίας και την ανάπτυξη του τόπου, μια πολιτική που έχει προκρίνει και το κόμμα μου, το ΠΑ.ΣΟ.Κ., εδώ και καιρό και υποστηρίζουμε σήμερα σε αυτό το νομοσχέδιο.
ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ
Με το νομοσχέδιο επαναπροσδιορίσουμε την αξία και το ρόλο που θα πρέπει να διαδραματίζει η μεσαία εκπαιδευτική βαθμίδα. Πρέπει να ξαναδώσουμε στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση την αξία που της αρμόζει. Η γενική τάση που παρατηρείται ευρέως μέσα από τις διεθνείς εξελίξεις στον ευρωπαϊκό χώρο και στις σημερινές κοινωνίες της γνώσης της πληροφορίας, είναι μια ισχυρή γενική παιδεία, ώστε να μπορέσουν οι νέοι να ανταποκριθούν στις ανάγκες του σύγχρονου κόσμου. Ισχυρή γενική παιδεία και ένας σαφής προσανατολισμός στην απαξιωμένη ως σήμερα επαγγελματική εκπαίδευση, είναι οι βασικοί πυλώνες αυτού του νομοσχεδίου. Οι προτεινόμενες αλλαγές είναι προϊόν εθνικού διαλόγου, προϊόν κοινωνικής συναίνεσης πολλών φορέων, αλλά και πολιτικής συναίνεσης. Στηρίζονται κατά βάση στο πόρισμα της επιτροπής του εθνικού διαλόγου για την παιδεία, μια προσπάθεια που είχε ξεκινήσει εδώ και πέντε χρόνια περίπου. Μεσολάβησε και η διαβούλευση κατά την οποία συμμετείχαν ως σχολιαστές 2132 καθηγητές, μαθητές, φοιτητές, φορείς και πολίτες. Διατυπώθηκαν συνολικά 3821 σχόλια τα οποία μελετήσαμε. Κατ' εξοχήν ο χώρος της παιδείας πρέπει να είναι χώρος συναίνεσης και σύνθεσης μακριά από κομματικές και συνδικαλιστικές αντιπαραθέσεις. Δεν κομίζουμε μια εκ βάθρων μεταρρύθμιση που αλλάζει συθέμελα το εκπαιδευτικό σκηνικό. Κρατάμε όλα τα καλά από προηγούμενες μεταρρυθμίσεις και με στοχευμένες και κατάλληλες κινήσεις οικοδομούμε ένα αυτόνομο λύκειο που αποβλέπει στην καλλιέργεια και στη μόρφωση των μαθητών και στην ανάπτυξη κριτικής σκέψης.
ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΕΣ
 Όσον αφορά τις καινοτομίες που εισάγει το νομοσχέδιο, καταρχήν το λύκειο αυτονομείται ώστε να μπορέσει να ανταποκριθεί στο βασικό του στόχο που είναι να παρέχει γενική παιδεία. Αυτό επιδιώκεται με ουσιαστική αλλαγή στο πρόγραμμα σπουδών, όπως ορίζεται στο άρθρο 2 του νομοσχεδίου ως εξής: Στην πρώτη και δεύτερη τάξη του νέου λυκείου τα μαθήματα γενικής παιδείας καταλαμβάνουν ποσοστό 100% και 80% αντίστοιχα, ενώ στην τρίτη τάξη το ποσοστό των μαθημάτων κατεύθυνσης είναι 80% με πολλές ώρες διδασκαλίας, για παράδειγμα, 11 ώρες Αρχαία, 8 ώρες Μαθηματικά, ώστε κανείς να μην μπορεί να πει ότι δεν γίνονται πολλές ώρες στα μαθήματα κατεύθυνσης. Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι στην τρίτη λυκείου αυξάνουμε τις ώρες διδασκαλίας των εξεταζόμενων μαθημάτων στις πανελλαδικές από 14 σε 20 ώρες εβδομαδιαίως. Περιορίζουμε τον αριθμό των μαθημάτων στην τρίτη λυκείου, από το 13 που είναι σήμερα σε 9 και αυξάνουμε τις ώρες εβδομαδιαίας διδασκαλίας από 31 σε 34. Εισάγουμε ως υποχρεωτικό για όλους το μάθημα της Φιλοσοφίας που γίνεται σε άλλες χώρες του κόσμου και δε γινόταν μέχρι σήμερα εδώ, στην Ελλάδα, τη χώρα που γέννησε τη φιλοσοφία. Μετατοπίζοντας κάπως το βάρος από τις γνώσεις στις δεξιότητες - ικανότητες, όπως προκρίνεται διεθνώς στα εκπαιδευτικά ζητήματα, καθιερώνουμε στην πρώτη και δεύτερη τάξη του λυκείου την ερευνητική ή συνθετική εργασία, το «πρότζεκτ» με στόχο οι μαθητές να αποκτήσουν εμπειρία διαχείρισης μαθησιακών έργων ανοικτού τύπου, δημιουργικότητα, κριτική σκέψη, καινοτομία, σχεδιασμό και επίλυση προβλημάτων. Ήδη με Υπουργική Απόφαση η ερευνητική εργασία επεκτάθηκε σε όλες τις τάξεις του δημοσίου.
ΜΑΘΗΜΑΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
 Το μάθημα της Πολιτικής Παιδείας μπαίνει στην πρώτη και δεύτερη τάξη, επειδή θέλουμε τον ενεργό, τον δημοκρατικό πολίτη με την κριτική σκέψη. Με τα άρθρα 3 και 4 αποσυνδέουμε το απολυτήριο λυκείου από τις πανελλαδικές εξετάσεις, ένα αίτημα πολλών ετών. Ο μαθητής δεν είναι πλέον υποχρεωμένος να δώσει πανελλαδικές εξετάσεις για να πάρει το απολυτήριο του. Εισάγουμε το θεσμό της τράπεζας των θεμάτων, ένα μέτρο που διασφαλίζει ότι ο εκπαιδευτικός θα εξαντλήσει υποχρεωτικά την προβλεπόμενη διδακτέα ύλη αφού το 50% των θεμάτων των προαγωγικών και απολυτηρίων εξετάσεων λαμβάνεται με κλήρωση από τράπεζα θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας και είναι κοινά πανελλαδικά και το 50% διατυπώνεται από το διδάσκοντα ή τους διδάσκοντες.
ΔΙΔΑΚΤΕΑ ΥΛΗ
 .Έτσι, αντιμετωπίζουμε την κακή πρακτική ένας εκπαιδευτικός να προχωράει με την ύλη και άλλος να μένει πίσω, σχολείο από σχολείο να διαφέρει, διαμορφώνοντας άνισες συνθήκες για τους μαθητές ή ακόμα κάποιοι, ευτυχώς ελάχιστοι, εκπαιδευτικοί να δίνουν στους μαθητές περιορισμένο αριθμό θεμάτων για τις προαγωγικές ή απολυτήριες εξετάσεις, τη στιγμή που άλλοι μαθητές σε άλλα σχολεία εξετάζονται κανονικά εφ’ όλης της ύλης.
ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
 Όσον αφορά, τις εξετάσεις για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, αυτές διεξάγονται, μετά την απόλυση του μαθητή από το λύκειο, με θέματα που προκύπτουν κατά ποσοστό 50% από τράπεζα θεμάτων και πάλι και κατά ποσοστό 50% από κεντρική επιτροπή εξετάσεων.
ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΩΣ ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
 Μειώνουμε σε τέσσερα από έξι τα μαθήματα που εξετάζονται πανελλαδικά για εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, για την οποία προσμετράται και ο βαθμός προαγωγής και απόλυσης. Με αυτό τι πετυχαίνουμε; Τονώνουμε τη γενική παιδεία, δίνοντας κύρος και βάρος σε όλα τα διδασκόμενα μαθήματα και αποτρέποντας τον μαθητή από πρόωρη επιλογή κατευθύνσεων και ουσιαστική μελέτη, μόνο αυτών με παράλληλη απαξίωση των μη εξεταζόμενων πανελλαδικά μαθημάτων και αναβαθμίζουμε το ρόλο του καθηγητή μέσα στο σχολείο.
ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ
  Δημιουργείται ο Εθνικός Οργανισμός Εξετάσεων, αρ.16, ως ανεξάρτητη αρχή και επιτελικός επιστημονικός φορέα,ς αρμόδιος για ζητήματα που αφορούν τις γραπτές προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις  στο Γενικό και Επαγγελματικό Λύκειο, στις εξετάσεις εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και λειτουργία της τράπεζας θεμάτων. Ουσιαστικά μιλάμε για μόνο μία θέση, αυτή του Προέδρου. Προχωράμε και στη θέσπιση πιστοποιητικού Η/Υ στο γυμνάσιο, κάτι που θεωρούμε πολύ σημαντικό.
 ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
- Στην επαγγελματική εκπαίδευση τώρα, τα πράγματα είναι πιο σύνθετα. Στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, η επαγγελματική εκπαίδευση είναι απαξιωμένη και μετράμε συνέπειες αυτής  της απαξίωσης στους δείκτες ανεργίας των νέων και στον τομέα της ανάπτυξης.
- Έχει διαμορφωθεί στις συνειδήσεις γονέων και μαθητών, η εσφαλμένη αντίληψη ότι τα επαγγελματικά λύκεια είναι για τους μαθητές με χαμηλότερες επιδόσεις, που θα δυσκολεύονταν στο γενικό λύκειο. Είναι μία στρέβλωση που οφείλουμε να διορθώσουμε, ειδικά σήμερα. Βλέπουμε ότι στις χώρες που η επαγγελματική εκπαίδευση είναι ευρύτερα διαδεδομένη, το ποσοστό ανεργίας των νέων είναι χαμηλότερο με χαρακτηριστικά παραδείγματα.
-Αντιθέτως, στην Ελλάδα, στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής αποδεικνύουν σοβαρή μείωση του σχολικού πληθυσμού στη δευτεροβάθμια επαγγελματική εκπαίδευση με τα ποσοστά γενικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης να κυμαίνονται, όπως προείπα, σε 70%-30%, όταν στις ευρωπαϊκές χώρες τα ποσοστά αυτά είναι αντίστροφα.
-Στο Υπουργείο Παιδείας πιστεύουμε ότι η αναμόρφωση της επαγγελματικής εκπαίδευσης, μπορεί να αποτελέσει βασικό πυλώνα στην αντιμετώπιση της ανεργίας και την ανάπτυξη. Βασικός μας στόχος, είναι η καταξίωση του επαγγελματικού σχολείου ως σχολείου Πρώτης επιλογής, ένα ελκυστικό σχολείο, το οποίο διασφαλίζει στον απόφοιτό του ευρύτερη μόρφωση και παιδεία, ενώ παράλληλα τον εκπαιδεύει ως μελλοντικό επαγγελματία.
-Η μεγάλη καινοτομία αυτού του νομοσχεδίου, είναι η θέσπιση της μαθητείας. Η τάξη της μαθητείας αποτελεί τον μεταδευτεροβάθμιο κύκλο σπουδών, τυπικής εκπαίδευσης, μετά τις τρεις τάξεις του ΕΠΑΛ και να ανταποκρίνεται στο μεγάλο ζητούμενο, τη σύνδεση της επαγγελματικής εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας.
ΜΑΘΗΤΕΙΑ
 -Μετά τα τρία έτη φοίτησης στο Επαγγελματικό Λύκειο, όπου ο μαθητής θα παίρνει απολυτήριο και επαγγελματικά δικαιώματα επιπέδου 3, προβλέπεται τέταρτο προαιρετικό έτος μαθητείας σε συνεργασία του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων με τον ΟΑΕΔ.
-Περιλαμβάνει μαθητεία στο χώρο εργασίας, αλλά και θεωρητικό μάθημα ειδικότητας στο χώρο του σχολείου. Πρόκειται για καθολική μαθητεία στο σύνολο των 40.000 περίπου μαθητών, που επιλέγουν τα Επαγγελματικά Λύκεια. Σήμερα, μόνο οι 10.000 που επιλέγουν ΕΠΑΣ κάνουν μαθητεία, οι υπόλοιποι 30.000 αρκούνται στις μειωμένες δεξιότητες, που προσφέρει η πρακτική άσκηση, όπως αποδεικνύουν μελέτες. Οι απόφοιτοι του 4ου έτους θα παίρνουν πτυχίο επαγγελματικής ειδικότητας επιπέδου 4.
-Η τάξη μαθητείας εφαρμόζει το δυικό σύστημα εκπαίδευσης και περιλαμβάνει μαθητεία με εκπαίδευση στο χώρο  εργασίας, μάθημα ειδικότητας και προπαρασκευαστικά μαθήματα πιστοποίησης στη σχολική μονάδα.
- Στο αρ.10, προσαρμόζουμε τα προγράμματα σπουδών στο Επαγγελματικό Λύκειο, στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Μεταφοράς Πιστωτικών Μονάδων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, ενισχύοντας τη δυνατότητα κινητικότητας των αποφοίτων και πέραν των εθνικών συνόρων και να συμμετέχουν ισότιμα στην αγορά εργασίας και το ευρωπαϊκό γίγνεσθαι.
-Στο άρθρο 13, διασφαλίζουμε την πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση για όσους μαθητές το επιθυμούν και με ειδικούς όρους σε τμήματα της ειδικότητας που σπουδάζουν στο επαγγελματικό λύκειο και η εισαγωγή στην τριτοβάθμια με τους ίδιους όρους που ισχύουν για τους μαθητές Γενικού Λυκείου. Έχουμε αύξηση ωρών διδασκαλίας, 2.146 ώρες για 3 + 1 έτη από 1.189 στα ΕΠΑΛ στο αρ.9. Το νέο επαγγελματικό σχολείο που καθιερώνεται με αυτό το  νομοσχέδιο θα παρέχει στέρεες γενικές γνώσεις και παράλληλα σύγχρονες επαγγελματικές γνώσεις και δεξιότητες αλλά και τη δυνατότητα πρόσβασης στα Α.ΤΕ.Ι. με ειδικές εξετάσεις.
ΟΙ ΑΛΑΛΓΕΣ ΑΠΟ ΦΕΤΟΣ ΣΤΗΝ Α ΛΥΚΕΙΟΥ
 Οι παραπάνω αλλαγές στα προγράμματα σπουδών και στο σύστημα των πανελληνίων αρχίζουν από την Α΄ Λυκείου του σχολικού έτους 2013-2014. Συνεπώς, το νέο σύστημα πανελλαδικών θα ισχύσει από το 2016. Κανείς δεν αιφνιδιάζεται από τις προτεινόμενες αλλαγές.
ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
-Ειδική μνεία θα κάνω για τα θέματα της ειδικής αγωγής. Με αυτό το νομοσχέδιο, ερχόμαστε στο αρ. 28μ να διορθώσουμε στρεβλώσεις και αδικίες που παρατηρούνται στα θέματα της ειδικής αγωγής και του Ειδικού Εκπαιδευτικού και Βοηθητικού Προσωπικού, ενώ καθίστανται ενεργείς διατάξεις, οι οποίες παρέμεναν ανενεργές και δυσλειτουργικές.
- Συγκεκριμένα, εξομοιώνεται η Ειδική Επαγγελματική Εκπαίδευση με τα ισχύοντα στη Γενική Εκπαίδευση. Προβαίνουμε σε πλήρη αντιστοίχηση της ειδικής με τη γενική εκπαίδευση ρυθμίζοντας θέματα ισοτιμίας τίτλων, εγγραφών και μετεγγραφών μαθητών καθώς και αντιστοίχισης βαθμίδων εκπαίδευσης. Εισάγουμε τη μαθητεία- πρακτική στα Εργαστήρια Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης και η φοίτηση κατανέμεται πλέον σε 6 τάξεις, δίνοντας ένα επιπλέον κίνητρο για τη φοίτηση των παιδιών σε αυτή τη σχολική δομή.
-.Ορίζουμε τη φοίτηση στα 6 έτη, καθώς είχε παρατηρηθεί κατάχρηση της δυνατότητας να φοιτούν για 8 έτη, παρόλο που είχαν ολοκληρώσει επιτυχώς νωρίτερα τις 5 τάξεις που υπήρχαν ως τώρα. Η όποια παράταση, ωστόσο, πέραν των 6 ετών εξακολουθεί να ισχύει αν έχουμε περιπτώσεις ανεπαρκούς φοίτησης ή αξιολόγησης. Συγκροτούνται νόμιμα τα περιφερειακά υπηρεσιακά συμβούλια του ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού, έτσι ώστε να μπορέσουν οι περιφέρειες να προβούν σε προσλήψεις αναπληρωτών και σε υπηρεσιακές μεταβολές. Ενεργοποιούμε και για την ειδική αγωγή τις ρυθμίσεις που ισχύουν στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση αναφορικά με τα ζητήματα διορισμών, μεταθέσεων, αποσπάσεων και προσλήψεων αναπληρωτών, καθώς οι εξαιρετικές ρυθμίσεις που εισαγάγουν στην ειδική αγωγή και εκπαίδευση διατάξεις των άρθρων 20, 21 και 22, παραβιάζουν την αρχή της ισότητας.
-Προβλέπουμε, επίσης, τη διευκόλυνση της μεταφοράς των μαθητών ειδικής αγωγής διαφορετικών βαθμίδων εκπαίδευσης σε περίπτωση συστέγασης και κρίνεται απαραίτητο να εναρμονιστούν τα ωρολόγια προγράμματά τους. Είναι θέματα αυτονόητα, που όμως δεν συνέβαιναν στο ελληνικό σχολείο. Αίρουμε την αδικία που αφορά τους κλάδους του ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού κατόχων πτυχίων παιδαγωγικού τμήματος, οι οποίοι δεν μπορούσαν να λάβουν παιδαγωγική επάρκεια. Προβαίνουμε σε διατάξεις που δημιουργούν θεσμική δυνατότητα αξιοκρατικής και ισότιμης υπηρεσιακής εξέλιξης και των μελών ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού και ειδικού βοηθητικού προσωπικού που υπηρετεί στις σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης.
-.Ρυθμίζουμε θέματα πιστοποίησης και επάρκειας νοηματικής και Braille γλώσσας, κατά το δυνατόν σύμφωνα με προτάσεις των ομοσπονδιών κωφών και τυφλών και μεταβιβάζουμε αρμοδιότητες του Εθνικού Φορέα Πιστοποίησης της επαρκούς γνώσης της ελληνικής νοηματικής γλώσσας και γραφής στον Εθνικό Οργανισμό Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού και στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Ρυθμίζουμε ένα αίτημα των σχολείων της γενικής εκπαίδευσης για να μπορούν να λειτουργούν καλύτερα όταν φοιτούν σε αυτά μαθητές με αναπηρία, σύμφωνα με το οποίο στα τμήματα που φοιτούν μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες θα πρέπει να μειώνεται ο αριθμός των μαθητών σε αναλογία το πολύ 1 προς 3. Θέματα αυτιστικών μαθητών ρυθμίζονται στην κατεύθυνση της ίσης αντιμετώπισης όλων των μαθητών με αναπηρία.
-- Ρυθμίζεται και νομοθετικά κάτι που έχει γίνει ήδη, η πρόσληψη από τη Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής αναπληρωτών για 10 μήνες και όχι για 7. Τέλος, προβλέπονται ρυθμίσεις που διασαφηνίζουν θέματα ασαφή σχετικά με την παράλληλη στήριξη και τις γνωματεύσεις των ΚΕΔΔΥ με τρόπο που μειώνει την ταλαιπωρία των γονέων, καθώς όλες οι γνωματεύσεις του ΚΕΔΔΥ έχουν μόνιμη ισχύ, ενώ για αυτές που εξαιρούνται από τη ρύθμιση θα επανακαθορίζονται σε διάστημα που θα προκύπτει υποχρεωτικά με τη γνωμάτευση του ΚΕΔΔΥ. Επίσης, διευκολύνουμε τη διαδικασία γνωματεύσεων προς όφελος των γονέων και των μαθητών, υποχρεώνοντας τα ΚΕΔΔΥ να γνωματεύουν εντός 45 ημερών. Σε περίπτωση που για αντικειμενικούς λόγους υπάρχει παράταση της προθεσμίας, αυτή θα πρέπει να είναι απολύτως δικαιολογημένη. Στέκομαι ιδιαίτερα στα θέματα ειδικής αγωγής, γιατί αυτά τα παιδιά έχουν περισσότερο ανάγκη τη στήριξή μας, γιατί στην Ελλάδα είμαστε σημαντικά πίσω σε αυτά τα θέματα και γι' αυτό στο νομοσχέδιο για την αναδιάρθρωση της μέσης εκπαίδευσης ερχόμαστε να αποκαταστήσουμε αδικίες και να φέρουμε βελτιώσεις.
ΕΛΛΗΝΟΓΛΩΣΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
 - Με το άρθρο 35 ρυθμίζονται θέματα ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης στο εξωτερικό. Καταργείται η ειδική προϋπόθεση που υπάρχει στις αποσπάσεις εκπαιδευτικών στο εξωτερικό για προηγούμενη συμπλήρωση πενταετούς υπηρεσίας με απόσπαση σε εκπαιδευτικές μονάδες του εξωτερικού, επιχειρώντας να διευρυνθεί ο κύκλος των εκπαιδευτικών που δύνανται να αποσπαστούν. Καταργείται η ρύθμιση που προέβλεπε την απώλεια οργανικής θέσης στα σχόλια που υπηρετούν για όσους εκπαιδευτικούς αποσπαστούν στο εξωτερικό.
- Στο άρθρο 36 προβλέπονται ρυθμίσεις για το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, των προτύπων πειραματικών σχολείων και άλλες διατάξεις. Παρέχεται η δυνατότητα σε γυμνάσια και λύκεια να υποβάλουν υποψηφιότητα για το χαρακτηρισμό τους ως πρότυπα πειραματικά, υπό τις οριζόμενες συνθήκες και προϋποθέσεις και επανακαθορίζονται θέματα σχετικά με την εισαγωγή μαθητών σε αυτά. Για όσους καθηγητές στα πρότυπα πειραματικά λήγει η θητεία τους και δεν ανανεώνεται δεν προβλέπεται διαδικασία αξιολόγησης, αλλά τίθεται στη διάθεση του ΠΥΣΔΕ χωρίς δικαίωμα υποψηφιότητας για πλήρωση κενής θέσης πενταετούς θητείας τα επόμενα 3 χρόνια. Επεκτείνεται και στα ιδιωτικά γυμνάσια και λύκεια η δυνατότητα που είχε δοθεί στα ιδιωτικά νηπιαγωγεία και δημοτικά ο αριθμός των μαθητών κατά τμήμα να υπερβαίνει κατά 10% το εκάστοτε όριο μαθητών ανά τάξη στα δημόσια σχολεία και επανακαθορίζονται θέματα σχετικά με τη χορήγηση εκπαιδευτικής άδειας. Επανακαθορίζονται θέματα σχετικά με την παιδαγωγική και εκπαιδευτική επάρκεια στους εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
- Προσπάθησα αυτές τις μέρες που ήμουν εδώ και άκουσα όσο μπορούσα περισσότερο τους συναδέλφους ικανοποιητικά. Αν θέλαμε να μαζέψουμε τα κυριότερα σημεία κριτικής στο νομοσχέδιο, θα προσπαθήσω να τα ομαδοποιήσω και να απαντήσω κατά το δυνατόν σε όλα. Κάτι που άκουσα είναι ότι το νέο λύκειο αποτελεί ένα συνεχές πανελλαδικό εξεταστικό κέντρο. Είναι πράγματι έτσι; Καταρχήν, εξετάσεις προαγωγικές από τάξη σε τάξη έχουμε και σήμερα. Αυτό που αλλάζει είναι ότι μετράει ο βαθμός καθώς και ότι η επιλογή των θεμάτων γίνεται σε ποσοστό 50% από τράπεζα θεμάτων. Θέλουμε, αλήθεια, η εισαγωγή ή μη ενός μαθητή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση να εξαρτάται από μια ενδεχόμενη ατυχία ή θέλουμε να επιβραβεύουμε την προσπάθεια και τη συνολική επίδοση και εικόνα του μαθητή; Θέλουμε το μέλλον του να εξαρτάται μόνο από μια ολιγόωρη εξέταση ή να δίνουμε περισσότερες ευκαιρίες; Πρέπει να επιλέξουμε. Εξάλλου, οι εξετάσεις αυτές είναι ενδοσχολικές, διεξάγονται στο σχολείο, τα θέματα ορίζονται σε ποσοστό 50% από τον οικείο καθηγητή και τα γραπτά βαθμολογούνται από τον ίδιο, ενώ έχουμε και μείωση των μαθημάτων που εξετάζονται στις πανελλαδικές από 6 σε 4.
ΠΑΡΑΠΑΙΔΕΙΑ
Ένα άλλο επιχείρημα είναι πως ενδυναμώνει ουσιαστικά την παραπαιδεία, καθώς οι μαθητές θα ξεκινούν φροντιστήρια νωρίτερα. Πώς ενδυναμώνεται η παραπαιδεία, αφού στην α΄ και β΄ τάξη του νέου λυκείου τα μαθήματα γενικής παιδείας καταλαμβάνουν ποσοστό 100% και 80% αντίστοιχα, ενώ στην γ΄ τάξη το ποσοστό των μαθημάτων κατεύθυνσης είναι 80% με πάρα πολλές ώρες διδασκαλίας για τα μαθήματα κατεύθυνσης, ώστε κανείς να μην μπορεί να πει ότι δεν γίνονται επαρκώς πολλές ώρες στα μαθήματα αυτά και ότι θα πρέπει κάποιος να καταφύγει στα φροντιστήρια; Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι στην γ΄  λυκείου αυξάνουμε τις ώρες διδασκαλίας των εξεταζομένων μαθημάτων στις πανελλαδικές από 14 σε 20 εβδομαδιαίως και στα ελαττωμένα μαθήματα από 6 σε 4.
Θέλω να προσθέσω σ' αυτό το σημείο πως το θέμα της παραπαιδείας είναι και θέμα νοοτροπίας, γιατί κάποια στιγμή κάποια μαθήματα θα πρέπει να υπάρχουν προς εξέταση Ακόμη και αν υπάρχει, όπως άκουσα, το εθνικό απολυτήριο, που είναι κάτι που είναι κάτι που και εγώ το βλέπω θετικά, κάποια στιγμή θα πρέπει να πάμε σε ένα σύστημα όπου να μην υπάρχουν οι πανελλαδικές εξετάσεις και να μπαίνουν τα παιδιά στα πανεπιστήμια κατευθείαν με κάποιες εξετάσεις που θα ορίζουν αυτά.
Η ΕΜΠΛΟΚΗ ΤΩΝ ΑΕΙ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΤΩΝ ΥΠΟΨΗΦΙΩΝ
Ακόμα και τότε, θα έχουμε κάποια μαθήματα που τα πανεπιστήμια θα ορίζουν ως μαθήματα για την εισαγωγή των ενδιαφερομένων. Τότε, θα μεταθέσουμε την παραπαιδεία ενδεχομένως σε άλλα φροντιστήρια. Γι αυτό λέω ότι είναι θέμα νοοτροπίας, όποια βελτιωτική ρύθμιση για τον περιορισμό και την εξάλειψη. Και αν έρθει θα πέσει στο κενό αν δεν αλλάξουμε τον τρόπο σκέψης και τη στάση μας στο θέμα. Και βεβαίως, πάνω σε αυτό το θέμα του Εθνικού Απολυτηρίου, υπάρχει ένα ζήτημα για τις σχολές υψηλής ζήτησης για την ιατρική για παράδειγμα. Πως θα μπορέσουν στο πρώτο έτος αυτή τη στιγμή, υπάρχουν οι υποδομές για την ιατρική σχολή να δεχθεί όλο αυτό το πλήθος, των μαθητών που θα ήθελαν να φοιτήσουν στο πρώτο έτος;
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΥΠΟΨΗΦΙΩΝ ΑΠΟ ΤΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ
Από εκεί και πέρα, αναφέρθηκε η Εισηγήτρια της ΔΗΜΑΡ, να μπούνε κάποιες εξετάσεις, κάποια συνέντευξη μέσα από τις σχολές για τους μαθητές, που θα ενδιαφερθούν και τα πανεπιστήμια να διαλέξουν τους φοιτητές τους. Πιστεύετε ότι, αυτή τη στιγμή έχουν την ωριμότητα αν θέλετε τα πανεπιστήμια μας δυστυχώς, έτσι όπως είναι το σύστημα να εφαρμόσουν μια συνέντευξη, η οποία θα ήταν καθολικά αποδεκτή αδιάβλητη από όλους μαθητές, γονείς, ενδιαφερόμενους; Σε αυτό είμαι πολύ θετικός αν γίνει κάποια στιγμή να το επανεξετάσουμε.
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ
Κατά τη διαβούλευση, κυρίαρχο επιχείρημα κριτικής ήταν το μάθημα της πληροφορικής, και η αύξηση των ωρών διδασκαλίας του. Είναι ένα σημείο, που με έβρισκε και εμένα σύμφωνο και πράγματι, στο νομοσχέδιο που καταθέσαμε έχει περιληφθεί και στις τρείς τάξεις του Λυκείου. Τώρα, έχουμε παραπάνω ώρες από ότι είχαμε πριν, γιατί αν έμπαινε σαν κατεύθυνση θα είχαμε 6 μεν ώρες αλλά για κάποια συγκεκριμένα παιδιά, ενώ τώρα είναι γενικής παιδείας και  2 ώρες συνολικά ακουμπάνε περισσότερα παιδιά.
Δεν θα εφαρμοζόταν αν ήταν μάθημα κατεύθυνσης, θα είχαμε δυσκολία εφαρμογής στα μικρά σχολεία αν το κάναμε μάθημα κατεύθυνσης. Γιατί δεν θα βρίσκαμε τμήματα 8 μαθητών για να έχουμε αυτά τα τμήματα. Η αλγοριθμική, μπαίνει για πρώτη φορά στην γενική παιδεία και στην τελική ανάλυση, σημασία έχει η γνώση που πρέπει να παρέχουμε ή ότι κάποιοι θέλουν να κάνουν φροντιστήριο; Ας μη γελιόμαστε για πρώτη φορά, εγώ θεωρώ ότι αναβαθμίζεται το μάθημα γιατί, γίνεται γενικής παιδείας.
Άλλωστε, η φιλοσοφία μας είναι να εξετάσουμε τις βασικές επιστήμες, και εμβάθυνσης στα επιμέρους μαθήματα θα γίνει μέσα στα πανεπιστήμια. Ειπώθηκε ακόμα ότι, ο αριθμός των 3 μαθημάτων επιλογής είναι μικρός, αυτό προτείνεται ώστε να υπάρχει δυνατότητα να σχηματίζονται και τα αντίστοιχα τμήματα. Ήταν συχνό το φαινόμενο, μέχρι τώρα μαθητές να επιλέγουν μαθήματα, για τα οποία δεν σχηματίζονταν αντίστοιχα τμήματα, λόγω του χαμηλού αριθμού των ενδιαφερομένων μαθητών, με αποτέλεσμα η καινοτομία των επιλεγομένων μαθημάτων ουσιαστικά να έχει αποτύχει.
ΑΠΟ ΤΟ 2016 ΤΟ ΝΕΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΠΡΟΣΒΑΣΗΣ ΣΤΑ ΑΕΙ
Τέλος, εκφράζεται η ανησυχία αν μπορούν οι μαθητές να ανταποκριθούν στο νέο σύστημα, όταν αυτό ξεκινά τη φετινή χρονιά; Όπως σας είπα το νέο λύκειο, θα εφαρμοστεί από τους μαθητές της Α΄ Λυκείου και το νέο σύστημα των Πανελλαδικών Εξετάσεων  θα ισχύσει από το 2016. Πολλές φορές, εκφράζουν γνώμες και απόψεις που σκόπιμα πανικοβάλουν μαθητές και γονείς. Το Υπουργείο δεν αιφνιδιάζει με κανένα τρόπο την κοινωνία. Άκουσα φράσεις για εξαντλητικές εξετάσεις, μέγγενη στους εκπαιδευτικούς, μεταρρύθμιση με συνοπτικές διαδικασίες μετά από 5 χρόνια, πριμοδότηση ιδιωτικών επιχειρηματικών συμφερόντων και ότι αυτός που έχει τα χρήματα και μόνο, θα μπορεί να σπουδάσει.
ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΚOΜΜΑΤΑ
Δύο τινά μπορεί να συμβαίνουν ή είχατε γράψει κάποιοι τις ομιλίες σας πριν καν δείτε το νομοσχέδιο ή και οι δύο αναφερόμαστε σε διαφορετικό νομοσχέδιο. Ακούστηκαν πολλές απόψεις από συναδέλφους και σας ευχαριστώ, για τις παρατηρήσεις και τα σχόλια. Από την Αξιωματική Αντιπολίτευση, θα περιμέναμε περισσότερες θέσεις και προτάσεις. Ο χώρος της παιδείας, είναι ο κατεξοχήν χώρος συναίνεσης και δημιουργικής σύνθεσης.
ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΛΜΕ
Υπάρχει βέβαια, και η στείρα κριτική για τα κομματικά οφέλη, δυστυχώς ακόμα και σήμερα από την ΟΛΜΕ, δεν ακούσαμε ένα σημείο το οποίο δείχνει να είναι θετικό για το νομοσχέδιο. Κλείνω με το εξής, ανησυχούμε όλοι για το μέλλον των παιδιών μας, καθώς όμως το μέλλον δεν είναι παρά το αύριο του σήμερα, ας ξεκινήσουμε από αυτό με ανοικτά σχολεία για όλους τους μαθητές. Σας ευχαριστώ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου