ΕΞΑΡΘΡΩΘΗΚΕ ΚΥΚΛΩΜΑ
Μαθητές με πλαστά χαρτιά
δυσλεξίας
Υπάλληλοι δύο νοσοκομείων κατηγορούνται για την έκδοση τουλάχιστον 121 ψευδών ιατρικών πιστοποιητικών από τον Οκτώβριο του 2011 μέχρι σήμερα. Για τις «υπηρεσίες» τους ζητούσαν από 300 έως 900 ευρώ. Υπόνοιες ότι βεβαιώσεις χρησιμοποιήθηκαν παράτυπα στις Πανελλαδικές Εξετάσεις.
Κύκλωμα που πουλούσε πλαστά πιστοποιητικά δυσλεξίας σε μαθητές εξαρθρώθηκε από την Υπηρεσία Οικονομικής Αστυνομίας και Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος.
Τρεις γυναίκες υπάλληλοι του Νοσοκομείου Παίδων Πεντέλης και του «Σισμανόγλειου» κατηγορούνται ότι εξέδιδαν πλαστογραφημένα πιστοποιητικά δυσλεξίας, ακόμη και σε μαθητές της Γ' Λυκείου, που εξετάζονται με ευνοϊκούς όρους (προφορικά) προκειμένου να εισαχθούν στα ΑΕΙ.
Η Οικονομική Αστυνομία, ύστερα από σχετικές καταγγελίες, άρχισε να «ψάχνει» την υπόθεση από τον Οκτώβριο του 2011. Τελικά η έρευνα έδειξε τρεις γυναίκες, ηλικίας 73, 54 και 48 ετών, οι οποίες κατηγορούνται ότι συμμετείχαν σε μεγάλο αριθμό υποθέσεων απάτης, με κατάρτιση και έκδοση πλαστογραφημένων πιστοποιητικών δυσλεξίας έναντι αμοιβής από 300 έως 900 ευρώ και οι οποίες αντιμετωπίζουν τις κατηγορίες της απάτης και της πλαστογραφίας πιστοποιητικών κατά συναυτουργία και κατ' εξακολούθηση.
Σύμφωνα με τις ανακοινώσεις της Αστυνομίας, 59 από αυτά τα ιατρικά πιστοποιητικά και βεβαιώσεις δυσλεξίας φέρονται να έχουν εκδοθεί από το Νοσοκομείο Παίδων Πεντέλης, με πλαστογραφημένες τις υπογραφές των ιατρών και των διοικητικών διευθυντών και υποδιευθυντών.
Οι υπόλοιπες 62 ιατρικές βεβαιώσεις-εκθέσεις δυσλεξίας φέρονται να έχουν εκδοθεί από το «Σισμανόγλειο», χωρίς πρωτόκολλο ή με πρωτόκολλο άλλων ασθενών, ενώ σε άλλα πιστοποιητικά οι ιατροί δεν αναγνώρισαν την υπογραφή τους.
Κεντρικό ρόλο φαίνεται πως είχε διαδραματίσει η 73χρονη στην κατάρτιση και έκδοση των περισσοτέρων πλαστών πιστοποιητικών δυσλεξίας.
Η συγκεκριμένη είναι συνταξιούχος του «Σισμανόγλειου» και διατηρεί Κέντρο Λογοθεραπείας στο Χαλάνδρι (ενώ και η αδελφή της άνοιξε πρόσφατα ανάλογο κέντρο στη Λέρο). Μετά τη συνταξιοδότησή της, στο τέλος του 2006, παρέμεινε για ένα εξάμηνο ως συνεργάτης στο συγκεκριμένο νοσοκομείο, οπότε εξέδιδε πιστοποιητικά δυσλεξίας είτε αυτοτελώς, χωρίς να έχει δικαίωμα, είτε πλαστογραφώντας την υπογραφή της αρμόδιας ψυχολόγου για την έκδοση τέτοιων πιστοποιητικών.
Ακόμη και όταν τελικά αποχώρησε από το νοσοκομείο, συνέχιζε να καταρτίζει πιστοποιητικά, συνεργαζόμενη με τη 48χρονη, η οποία ήταν γραμματέας στο αρμόδιο τμήμα για την έκδοση τέτοιων παραστατικών του Νοσοκομείου Παίδων Πεντέλης, και με την 54χρονη ψυχολόγο του ιδίου νοσοκομείου.
Για την έκδοση των πιστοποιητικών ζητούσε αμοιβή από 300 έως 900 ευρώ, είτε τα παρείχε χωρίς αμοιβή στους πελάτες του Κέντρου Λογοθεραπείας της.
Επίσης, όπως διαπιστώθηκε, η ίδια μεσολαβούσε προκειμένου να πάρουν πιστοποιητικά γονείς για τα παιδιά τους που πραγματικά είχαν πρόβλημα δυσλεξίας αλλά είχαν μπλέξει με τη γραφειοκρατία και δεν μπορούσαν να τα πάρουν έγκαιρα.
Αυτό συνέβη και στην περίπτωση ενός πατέρα που της ζήτησε να μεσολαβήσει και του ζήτησε 500 ευρώ, αλλά ο πατέρας αρνήθηκε να τα δώσει και ενημέρωσε την Αστυνομία.
Στο προανακριτικό υλικό που υποβλήθηκε στην Εισαγγελία έχουν συμπεριληφθεί όλα τα επιμέρους στοιχεία της υπόθεσης, προκειμένου στο πλαίσιο της εισαγγελικής εξέτασης να αξιολογηθεί ποινικά η συμπεριφορά των ατόμων που ζητούσαν και ελάμβαναν τα πιστοποιητικά, καθώς σε πολλές περιπτώσεις φέρεται ότι ζητούσαν νόμιμα πιστοποιητικά και δεν γνώριζαν ότι παρελάμβαναν πλαστογραφημένα.
ΠΛΟΚΑΜΙΑ ΣΕ ΑΤΤΙΚΗ, ΛΕΣΒΟ, ΛΕΡΟ ΚΑΙ ΡΟΔΟ
Στην Εισαγγελία Πειραιά δύο φάκελοι με ψευδή πιστοποιητικά
Περιπτώσεις με πλαστά πιστοποιητικά δυσλεξίας έχουν εντοπισθεί σε πολλές περιοχές της χώρας (Αττική, Λέσβος, Λέρος, Ρόδος, Θεσσαλονίκη, Σέρρες, Πειραιάς κ.ά.) πολλές φορές στο παρελθόν, γι' αυτό και το υπουργείο Παιδείας δίνει κάθε χρόνο αυστηρές οδηγίες στις αρμόδιες διευθύνσεις εκπαίδευσης που παραλαμβάνουν από τους ενδιαφερομένους τα πιστοποιητικά να κάνουν ελέγχους και να διασταυρώνουν τα στοιχεία με τα αντίστοιχα νοσοκομεία.
Μάλιστα πριν από μερικές μέρες δύο περιπτώσεις μαθητών, οι οποίοι φέρεται να προσκόμισαν στο σχολείο τους ψευδή δικαιολογητικά για να δώσουν Πανελλαδικές με το ειδικό σύστημα (προφορικές εξετάσεις), στάλθηκαν στον εισαγγελέα ύστερα από έρευνα που έκανε η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Πειραιά. Ο εισαγγελέας ήδη έχει καλέσει τους γονείς των δύο υποψηφίων, ενώ διεξάγει γενικότερη έρευνα.
Η Διεύθυνση Δ.Ε. Πειραιά κάνει ελέγχους σε όλα τα δικαιολογητικά που έχουν προσκομίσει οι μαθητές, διασταυρώνοντάς τα με τα αντίστοιχα νοσοκομεία για να διαπιστωθεί εάν πράγματι έχουν χορηγηθεί. Η ιστορία με τα πιστοποιητικά δυσλεξίας είναι παλιά και κατά καιρούς έχουν ακουστεί πολλά, αλλά ποτέ δεν είχαν συλληφθεί δημόσιοι υπάλληλοι όπως συνέβη τώρα.Πριν από δέκα χρόνια στη Λέσβο, 14 δικηγόροι της πόλης έκαναν αναφορά στην Εισαγγελία καθώς, όπως έλεγαν, στο νησί είχε πέσει «επιδημία μαθητών με δυσλεξία».
Η Εισαγγελία έκανε τη σχετική έρευνα και κατέληξαν στο εδώλιο του κατηγορούμενου δεκάδες γονείς, οι οποίοι είχαν προσκομίσει στα σχολεία τέτοια παραστατικά για τα παιδιά τους.
Οπως τόνισε, όμως, στο «Εθνος» ο δικηγόρος Γιάννης Πετρέλης από τη Μυτιλήνη, όλοι οι γονείς αθωώθηκαν διότι δεν προέκυψαν επιβαρυντικά στοιχεία εναντίον τους. Σε αυτή την περίπτωση οι δικαστικές αρχές δεν είχαν καταφέρει να εντοπίσουν κυκλώματα τα οποία παρείχαν πλαστά πιστοποιητικά και γι' αυτό ήταν κατηγορούμενοι μόνο οι γονείς.
ΜΕΛΕΤΩΝΤΑΙ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΟΝ ΝΟΜΟ
Συναγερμός στο υπουργείο Παιδείας μετά την αποκάλυψη
Για τα πλαστά πιστοποιητικά ενημερώθηκε το υπουργείο Παιδείας καθώς και οι αντίστοιχες Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης προκειμένου να προβούν στις δικές τους ενέργειες, δεδομένου ότι κάποια από αυτά αφορούσαν μαθητές της φετινής Γ' Λυκείου, καθώς τα πιστοποιητικά αυτά έχουν ισχύ τριών ετών.
Οπως δήλωσαν χτες στο «Εθνος» παράγοντες του υπουργείου, θα πρέπει να γίνει έρευνα προκειμένου να εξετασθούν όλες οι διαστάσεις του θέματος, καθώς μπορεί να χρειαστεί να υπάρξουν και αλλαγές στον νόμο που αφορά στην εξέταση των δυσλεξικών μαθητών και τα πιστοποιητικά που λαμβάνουν. Ο αριθμός των δυσλεξικών μαθητών που παίρνουν μέρος στις Πανελλαδικές εξετάσεις είναι αρκετά μεγάλος.
Συγκεκριμένα από τα Γενικά Λύκεια από τους περίπου 95.000 υποψήφιους, κοντά στους 2.000 εξετάζονται με την κατηγορία των δυσλεξικών και από τα Επαγγελματικά Λύκεια από τους 20.000 υποψήφιους περίπου 1.000 δηλώνουν δυσλεξικοί.
Σύμφωνα με τον νόμο όσοι εμπίπτουν στις διατάξεις για προφορική εξέταση λόγω της φυσικής αδυναμίας τους (δυσλεξία, δυσγραφία, δυσαριθμία, δυσορθογραφία, φάσμα αυτισμού, κινητική αδυναμία άνω άκρων, προβλήματα όρασης) τους δίνεται η δυνατότητα, αφού αδυνατούν να εκφραστούν γραπτά να διατυπώσουν τις απαντήσεις προφορικά.
Κατά τα λοιπά η εξέτασή τους δεν διαφέρει από την εξέταση των υπολοίπων που εξετάζονται γραπτά. Και αυτοί οι μαθητές εξετάζονται στα ίδια θέματα με το ίδιο πρόγραμμα και την ίδια διάρκεια με όσους εξετάζονται γραπτά.
Ειδικά μόνο ως προς τη διάρκεια της εξέτασης των εξεταζόμενων προφορικά, η επιτροπή έχει τη δυνατότητα, εφόσον από την πορεία εξέτασης του μαθητή διαπιστώσει ότι έχει βάση τυχόν αίτημα για παράταση του χρόνου εξέτασης, να του τη δώσει για εύλογο διάστημα, το οποίο δεν μπορεί να είναι απεριόριστο αλλά ούτε και προκαθορισμένο.
Ατομα με δυσλεξία
Εφευρετικά και προικισμένα
Η δυσλεξία είναι μια μαθησιακή δυσκολία που εντοπίζεται κυρίως στην ανάγνωση, στην ορθογραφία, στα μαθήματα γλώσσας και στα γραπτά. Τις περισσότερες φορές είναι κληρονομική και εμφανίζεται σε μεγαλύτερη συχνότητα στα αγόρια.
Η αιτία της δυσλεξίας είναι η διαφορετική κατασκευή κυρίως του οπτικού συστήματος και της λειτουργίας του εγκεφάλου που κάνει τους πάσχοντες να σκέφτονται πολύ γρήγορα με εικόνες, ενώ ο κοινός νους σκέφτεται αργά με λέξεις.
Αυτό το χαρακτηριστικό κάνει τα δυσλεξικά άτομα εφευρετικά και προικισμένα, κυρίως στις κατασκευές, αλλά τα δυσκολεύει στην ανάγνωση και τον γραπτό λόγο.
Οι ανώτερες πνευματικές δυνατότητες των δυσλεξικών ατόμων έρχονται σε πλήρη αντίθεση με τις χαμηλές σχολικές επιδόσεις τους. Η ανάγνωσή τους είναι αργή και γεμάτη λάθη. Συχνά κομπιάζουν, επαναλαμβάνουν ή αντικαθιστούν λέξεις και συλλαβές, ενώ μερικές φορές διαβάζουν άλλη λέξη από αυτή που βλέπουν.
Είναι ανορθόγραφοι, ξεχνούν τα σημεία στίξης και μπορεί, στην ίδια πρόταση, να γράψουν την ίδια λέξη δύο φορές με διαφορετικό τρόπο. Επίσης, παρουσιάζουν προβλήματα στην αποστήθιση και τις ξένες γλώσσες.
Οι ειδικοί τονίζουν ότι η προφορική εξέταση του δυσλεξικού μαθητή είναι η πιο δίκαιη μέθοδος για να υπάρξει ίση μεταχείριση.
Σε διαφορετική περίπτωση, οι υπόλοιποι μαθητές που δεν αντιμετωπίζουν πρόβλημα στον γραπτό λόγο έχουν τεράστιο πλεονέκτημα που δεν αντικατοπτρίζει τις πραγματικές δυνατότητές τους.
Με προεδρικά διατάγματα, το τελευταίο εκ των οποίων υπεγράφη το 2002, όταν υπάρχει επίσημη διάγνωση δυσλεξίας από δημόσιο φορέα ο οποίος είναι αναγνωρισμένος από το υπουργείο Παιδείας και αίτημα των γονιών, ο δυσλεξικός μαθητής μπορεί να εξεταστεί μόνο προφορικά από το γυμνάσιο έως και το πανεπιστήμιο.
ΝΙΚΟΛ. ΤΡΙΓΚΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου