ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Πέντε Αλήθειες για το Μετρό Θεσσαλονίκης
Αλήθεια πρώτη: Με το ρυθμό που κινείται το έργο δεν θα ολοκληρωθεί ούτε την επόμενη δεκαετία.
Διατυπώθηκε ρητά σε τρεις συσκέψεις – συνεδριάσεις που διοργανώθηκαν
από διαφορετικούς φορείς και συγκεκριμένα από την Περιφέρεια Κεντρικής
Μακεδονίας, το Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας του Τεχνικού Επιμελητηρίου
Ελλάδας και το Δήμο Θεσσαλονίκης. Το έργο έχει εκτροχιασθεί πλήρως,
καθώς δεν έχει εκτελεστεί ούτε το 40% των εργασιών, όταν μάλιστα τα
αρχικά χρονοδιαγράμματα προέβλεπαν ότι ήδη από το 2012 θα είχαν
παραδοθεί συγκεκριμένοι σταθμοί, όπως αυτός στη περιοχή «Βούλγαρη», ο
οποίος όμως δεν έχει ακόμα ξεκινήσει να κατασκευάζεται! Μάλιστα οι άμεσα
εμπλεκόμενοι, η Αττικό Μετρό και η κοινοπραξία, δεν μπορούν να
συμφωνήσουν ούτε για τα επικαιροποιημένα χρονοδιαγράμματα, εκτοξεύοντας
κατηγορίες εκατέρωθεν για τις ευθύνες. Ως εκ τούτου, οι δημόσιες
τοποθετήσεις περί ολοκλήρωσης του έργου στο τέλος του 2016 (Τσίτουρας) ή
στις αρχές του 2017 (Σιμόπουλος) ηχούν περίεργα όταν ο διευθυντής της
κοινοπραξίας (Σίμας) δηλώνει: «Αδυνατούμε πλέον να χρηματοδοτήσουμε το
έργο».
Αλήθεια δεύτερη: Η ΑΕΓΕΚ, υπό την υπάρχουσα κατάσταση που βρίσκεται, δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του έργου
Έπειτα από τη χορήγηση δανείου ύψους 25 εκατομμυρίων ευρώ, η ΑΕΓΕΚ
ελέγχεται ουσιαστικά από τραπεζικό όμιλο. Η εκταμίευση των χρημάτων
οδήγησε σε σταδιακή αποπληρωμή των χρεών προς τους εργαζομένους και τους
προμηθευτές, όμως εξακολουθούν να καταγράφονται έντονες ζυμώσεις στην
κατασκευαστική αγορά με αντικείμενο τη μοίρα της ΑΕΓΕΚ, που όπως είναι
λογικό, επηρεάζουν το έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης, αλλά και την
κοινοπραξία που το κατασκευάζει. Ο βαθμός επιρροής θα φανεί την επόμενη
περίοδο, κατά την οποία αναμένονται έντονες και ραγδαίες εξελίξεις.
Ουσιαστικά, η ΑΕΓΕΚ έχει βγει προς πώληση.
Αλήθεια τρίτη: Οι αρχαιολογικές εργασίες έχουν καθοριστικό ρόλο στον εκτροχιασμό του χρονοδιαγράμματος.
Συγκεκριμένα ο προϋπολογισμός για την αρχαιολογία καταγράφει υπέρβαση
κατά 40 εκατομμύρια ευρώ, αγγίζοντας πλέον τα 90 εκατομμύρια ευρώ.
Βεβαίως, τα ευρήματα είναι σημαντικά όμως δεν παύουν να καθυστερούν τη
συνολική πρόοδο του έργου. Το πρόβλημα εντοπίζεται κυρίως στο ότι η
αρχαιολογία ολοκληρώνει το ανασκαφικό της έργο στις περιοχές που μπορεί
και όχι στο σύνολο του έργου, με αποτέλεσμα μετά από τις κατάλληλες
κυκλοφοριακές ρυθμίσεις να πρέπει να παραδοθούν εκ νέου τα σκάμματα στην
αρχαιολογία για να συνεχίσει τις εκσκαφές της. Το έργο της αρχαιολογίας
έχουν επηρεάσει σημαντικά και οι καθυστερήσεις στην παράδοση χώρων, με
χαρακτηριστικότερο παράδειγμα το χώρο στο «Αμαξοστάσιο», τον οποίο παρά
την έγκαιρη καταβολή της χρηματοδότησης από την Αττικό Μετρό, ο Δήμος
Θεσσαλονίκης δεν έχει ακόμα παραδώσει. Μάλιστα η μη έγκαιρη παραχώρηση
του χώρου από το Δήμο Θεσσαλονίκης συνδέθηκε άμεσα με τις απολύσεις
αρχαιολόγων που απασχολεί η κοινοπραξία, στη βάση της μη ύπαρξης
αρχαιολογικού αντικειμένου κατά την τρέχουσα περίοδο και σε συνάρτηση με
τη φάση που βρίσκεται το έργο.
Αλήθεια τέταρτη: Υπό τεχνικές προϋποθέσεις, είναι δυνατή η
διατήρηση και συνύπαρξη αρχαιολογικών ευρημάτων στον σταθμό «Βενιζέλου»
Η εξέλιξη αυτή, που σύμφωνα με ασφαλείς και απόλυτα εξακριβωμένες
πληροφορίες, θα διαφανεί και από το πόρισμα της επιτροπής που έχει
συστήσει το Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας του Τεχνικού Επιμελητηρίου
Ελλάδας, αλλά και από όσα ήδη αναφέρθηκαν στην πρόσφατη συνεδρίαση για
το θέμα του Δημοτικού Συμβουλίου Θεσσαλονίκης, εκθέτει ανεπανόρθωτα
εκείνους που χωρίς κανένα στοιχείο προσπάθησαν εξαρχής να αποκλείσουν
την ύπαρξη εφικτής, τεχνικής λύσης. Το ζήτημα των αρχαιολογικών
ευρημάτων στην Βενιζέλου, κατέδειξε για ακόμα μια φορά, την
επιπολαιότητα που επικρατεί γύρω από το έργο, αλλά και τα επικίνδυνα
πολιτικά παιχνίδια ορισμένων που συνεπικουρούνται δυστυχώς και από
στελέχη, στη Θεσσαλονίκη, που και στο πρόσφατο παρελθόν αντί να
υπηρετούν το έργο, υπηρετούν την ματαιοδοξία τους να διατηρήσουν την
καρέκλα τους.
Αλήθεια πέμπτη: Χρειάζεται επιπλέον χρηματοδότηση για να προχωρήσει και να ολοκληρωθεί το έργο.
«Ζημιογόνο και μη εκτελέσιμο χαρακτηρίζουν το Μετρό Θεσσαλονίκης τα
στελέχη της κοινοπραξίας που το κατασκευάζει, επισημαίνοντας ότι το
συγκοινωνιακό έργο, φυλλορροεί εδώ και κάμποσο καιρό λόγω συσσωρευμένων
τεχνικών και οικονομικών προβλημάτων. Μάλιστα, σχολιάζουν ότι η
προταθείσα, με διάταξη νόμου, αύξηση της προκαταβολής κατά 4% «δεν
αποτελεί χρηματοδότηση αλλά ένεση ρευστότητας». Ουσιαστικά, οι αρμόδιοι
αφήνουν να εννοηθεί ότι διαβλέπουν το πρόβλημα και επεξεργάζονται τη
μέθοδο του φιλικού διακανονισμού προκειμένου να επιταχυνθεί η άρση των
εμποδίων και η ομαλή εξέλιξη των εργασιών.
Casper
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου